Vinter tid er er for nogen lige med, at træningen stopper eller rykker indendørs i et motionscenter. Før jeg blev velonaut, cyklede jeg kun hvis det var nødvendigt, og ingen alternativer. Hvert forår var så “genoptræning”, så når det føltes hårdere at cykle ved lavere temperature, regnede jeg med, at det var fordi jeg var ude af træning.
Da jeg fik Leitra, begyndte jeg at cykle hele året, Leitra er en praktisk hverdags velomobil, hvori der også kan holdes et godt touring tempo over meget lange afstande. Men Leitra ikke er en “racer” velomobil, derfor følte jeg hellere, at der var mere modstand om vinteren andet end den dækkene og eventuelt sne gav.
Strada fik jeg i vintermånederne 2012-13, så den første vinter og forår, og havde været uden velomobil i 4 måneder. Der oplevede jeg selvfølgelig ingen forskel.
Men vinteren 2013-14, der ramte jeg “luft muren”, på samme trænings ruter enten faldt hastigheden eller jeg måtte træde mere i pedalerne for at opnå samme hastighed. Det kunne ikke være manglende form, for dette år havde jeg nået at cykle 23.000 kilometer i Strada, på en af de små vinter trænings ture kom jeg i tanke om et link til en artikel på Danmarks Meteorologiske Institut, der ofte blev delt i diverse cykel forum og henvist til i aviser, når det var vinter.
Med en overskrift der gav en forklaring:
Kold luft gør cyklen tung
Så meget betyder det
Fra sommer til vinter går vores hårdhudede cyklist fra at cykle i 20°C til at cykle i temperaturer omkring frysepunktet. Her er den %-mæssige forskel i vindmodstand ved samme hastighed ca. 7%.
Da vindmodstanden stiger omtrent med kvadratet på hastigheden relativt til vinden kan de 7% opleves ret forskellige alt efter om du:
1. Holder hastigheden ved at træde hårdere i pedalerne.
2. Accepterer fartnedsættelsen og træder med samme belastning.Vælger du det første, skal du træde 7% flere watt eller ca. ét gear på en racercykel. Det er meget! Vælger du den anden mulighed og træder samme antal watt, vil det reelt ikke nedsætte din hastighed ret meget, fordi dit watt-behov falder drastisk med selv en mindre nedgang i hastighed*
* Selvom hastighedsnedsættelse er lille, ca. 1 km/t for en hurtig cyklist, er det alligevel nok til at mange ærgerrige cyklister bemærker det. Og ved man ikke lige hvorfor, kan det føre til nagende tvivl om egen form og cyklens kvalitet..Læs here hele artiklen på DMI: Kold luft gør cyklen tung
Hvis man har en gaspedal til rådighed, lyder 7% ikke af meget, men når du selv skal levere den øget mængde energi er det rigeligt, især når det er for at opretholde samme hastighed.
Et lille grafisk overblik:
Temperatur sommer 20 grader celsius og vinter 0 grader celsius. Gennemsnitsfarten 30 km/t. 7% mere energi skal bruges om vinteren, ifølge tommelfingerregelen: For hver 10 graders fald øges modstanden med 3,5 %
Den første vinter med “tung luft” havde jeg samme tanke, der ofte rammer nye velomobilejer, at nu skal velomobilen have et eftersyn, for der må jo være noget galt med den. Det år var det også ligefør, jeg selv var ved at ringe til velomobilcenter.dk og bestille et eftersyn, men sparede det ved at komme i tanke om DMI´s artikel.
Forleden kom der et opslag på facebook siden tilhørende Hollandske velomobilproducent velomobiel.nl lige netop omkring at der var mange der ringede og ville have eftersyn af deres velomobiler, fordi de nettop oplevede de var blevet langsommere og det måtte være velomobilen der skulle justeres. Så er det jo fint med et opslag, hvor der er en mulig forklaring på at hastigheden er nedsat.
For dem der ikke besøger facebook er opslaget indlejret nedenunder..
Hvis der af en eller anden årsag ikke længer er muligt at se opslaget, har jeg taget mig den frihed at kopiere det biled der er med i opslaget, da jeg syntes det viser en del om det øget forbrug af energi.
Jeg tvivler ikke på Clément Pillette`s målinger og observationer, det var de 30% der fik mig til at kigge en ekstra gang. Så jeg sad lidt og legede med mine egne data og grafer for bedre selv at få et grafisk overblik. Men efter lang tid måtte jeg opgive, da det simpelthen var et for stort arbejde, at finde nok data på mine ruter der kunne sammenlignes, da de ikke er 1. pendler ruter 2. ofte er forskellige efter årstid. Så derfor blev det kun til nedenstående pauvre “Visualisering”
Så på grund af min manglende data blev det kasseret
Men det fik da tankerne igang, hvis man nu lagde de 7% til ville det jo være 37% mere energi, men ved at “implantere” eller tilføje dem i de 30% virker det for mig meget sandsynligt. Især når jeg ser på hvor meget min gennemsnithastighed falder, om vinteren, det er ikke bare den 1-2 km/t langsommere men ofte en del mere.
Så graf beskrivelsen mangler “den tunge luft”, da det ifølge ophavsmanden til grafen, er årsagen følgende. I hovedtræk og groft oversat: ” ..Den energi jeg bruger på at pendle i velomobil er meget afhængig af temperaturen….jeg bruger 30% mere energi om vinteren…det er på grund af den øget rullemodstand i dæk og friktion i kæden, kuglelejer“.
Så hvis der i beskrivelsen som årsag stod: “…det er på grund af den øget lufttæthed , øget rullemodstand i dæk og friktion i kæden, kuglelejer.” Så havde jeg ikke undret og tænkt over de 30 %, for der er meget sandsynligt at de faktorer giver dette resultat.
Mine Marathon Plus er hårde som sten, når temperaturen er 0 og derunder.
Rullemodstanden i sneen er enorm høj, især når det er 3 hjul:
Og det er muligt at køre uden vinterdæk, da der ikke har været længere perioder med sne, har jeg ikke brugt mine vinterdæk meget, det er også muligt at køre med Marathon plus
Men at der skal bruges mere energi om vinteren, viser jo at der er sund fornuft i at cykle om vinteren, endnu mere hvis du forsøger at holde samme hastighed som om sommeren, så er du i god form når foråret og sommeren kommer, og kan cykle fra dem der har trænet i sofaen.
Tak til Clément Pillette og velomobiel.nl for at informere nye velonauter om én mulig årsag til at de køre langsommere om vinteren.
Husk almindelig vedligeholdelse og vask, eftersyn hvis der er andre årsager end “modstanden”.
Og tak for at vi “gamle velonauter” lige bliver mindet om, at vi ikke er blevet langsommere og sætte gang i tankerne
Vi ses derude…forhåbentlig snart i varmere vejr
Hei Søren!
Det kjennes god på kroppen at det trenges mye mer energi til å sykle om vinteren! Hastigheten går ned med cirka 5 km/t i snitt, det er ganske mye egentlig! Dessuten kjøre jeg med piggdekkene hele vinteren, de har betydelig mer rullemotstand en sommerdekk, og de lavere temperaturene motvirker også hoy hastighet.
Det er bare holde formen, og overleve vinteren, det blit nok bedre når våren kommer………..
Hilsen, Adri.
Hej Adri
Ja, du har endda ulempen med pigdækkene i Norge, dem slipper jeg for 99% af tiden i denne vinter. Heldigvis kan vi stadig cykle, og holde grundformen, så vi er klar til at “race” når de første blomster springer ud, som det forhåbentlig ikke vare så længe til.
Hilsen Søren
Hej Søren
Jeg fik min prøvetur i går i kold luft og hård blæst. Ret interessant indlæg du skriver. Jeg forventer at jeg kommer til at blæse derudaf på en sommerdag 😀
Men meget fin oplevelse at besøge velomobilcenter. Og dine artikler om sidevind og sønner Hood giver god mening nu.
Har bestilt en Quest XS, nu er det bare at være tålmodig de 5 mdr som det tager at levere!
Hej Pia
Tillykke med med Quest Xs, selvom der er 5 mdr. til den leveres, det passer jo lige med, at det forhåbentlig bliver en dejlig sommer, hvis ikke kommer du jo til at sidde i tørvejr, og blæse derud af :-).
Det var egentlig en god dag at prøve velomobil i, nu ved du allerede at den kan cykles i blæst, og hvordan det er.
Jeg ventede dog til søndagens gode vejr, selvom det var køligt og tung vind der skulle fjernes, var det muligt at få en god hastighed og “blæse der ud af “på en på en kold vinter søndag: http://youtu.be/AQ-qto9su6c
Hilsen
Søren