Århus cykel bane og Slowride

Chancen bød sig til, at få lov til at køre velomobil på Århus cykelbane.

I forbindelse med et arrangement “Op på cyklen” lørdag den 9 maj i Århus, havde velomobilcenter.dk lavet aftale om, at velomobiler kunne få lov til at køre på Århus cykelbane. Det ville have været nemt, at sætte Strada på taget og så tøffe til Århus, men Matrix mangler stadig at få sat den nye motor i (Se evt. Tranportere en Velomobil) , så der var jo ikke andre udveje end at cykle derned. Det gør hellere ikke så meget , jeg kan jo lide det og det er helt frivilligt. Heldigvis kunne jeg overnatte hos familie i Hadsund, så der kun ville være 90 km til Århus, der skulle køres lørdag

Til Hadsund fredag

Ruten til Hadsund var som den plejede, hurtig og uden problemer.

Turist sæsonen er så småt begyndt heroppe i det Nordjyske, det oplevede jeg ved at der var flere udenlandske nummerplader på bilerne, hvorfra der blev flittigt  blev taget billeder og video af Strada, også da jeg kørte igennem Aså, blev jeg “jagtet” af en flok Nordmænd, heldigvis var deres våben kun kamera :-). Så da jeg holdt pause blev der taget mange billeder, og stillet ligeså mange spørgsmål som jeg besvarede

Strada fotograferes
Strada fotograferes

Jeg kørte med Sinner Hood, da de havde lovet regn i løbet af weekenden, men på turen til Hadsund var det ved at blive varmt inde under Hood, da solen skinnede, så det blev til et par pauser for at køle ned

Strada trænger til hvil i solen
Strada trænger til hvil i solen

Flot og god ny cykelsti mellem Øster Hurup og Als, der bliver officielt indviet den 30 maj 2015, men nu har jeg indviet den….

Strada på cykelsti og sol
Strada på ny cykelsti og sol

..hvis bare alle cykelstier havde den standard.

Selv nu om dage hvor hver person har en mobil, kan jeg alligevel ikke lade være med, at stoppe hvis jeg ser en der ser ud til at have problemer, jeg har selv prøvet at stå hvor man lige manglede et stykke værktøj eller slange, for at kunne fortsætte. Da jeg kørte op af en lille stigning, havde jeg tid nok til at se der var en der havde en del problemer med sin cykel, så stoppede og spurgte om der var problemer, det var der, han var punkteret, jeg spurgte om han manglede noget, hvortil han svarede: “Ja, et dæk” det viste sig at dækket var revnet, en slange kunne jeg have hjulpet ham med, men ikke dæk. Jeg nævnte, jeg lige ville holde pause på en P-plads 100 meter længere fremme, så hvis han manglede noget kunne han bare komme.

Cykel i bagrunden, i knibe
Cykel i bagrunden, i knibe

Han skulle til Hobro hvilket var en del kilometer, men heldigvis ville han blive afhentet.

Det er ikke noget jeg tænker over normalt, men da jeg holdt pause, sendte jeg en lille bøn og krydsede finger for at jeg ikke ville få problemer, da det ikke lige er så nemt at blive afhentet, især når bilen står “hjemme på værkstedet”.

Kom til Hadsund og fik lækre fiskefrikadeller til aften.

Til Århus lørdag

Stod tidligt op. Vejret så gråt ud, men ingen regn.

Kørte tidligt afsted, kørte den flotte rute langs fjorden til Mariager, derefter mod Randers, hvor det begyndte at småregne

Det forhindrede mig ikke i at vælge en alternativ rute jeg aldrig har kørt, en af de såkaldte cykelruter ad små veje op og ned af bakker, med flotte gule marker. Jeg havde jo god tid

Strada og de gule marker
Strada og de gule marker

Desværre begyndte det, at styrtregne, og ofte var det svært at opdage ruteskiltene i tide, så havde en del fejlkørsel, og farten var ikke så hurtig, så den tid jeg havde i overskud, blev hurtigt til underskud. Og sjovt nok med de ruter, selv om man følger dem og cykler langt, kommer man ikke meget nærmere målet.

Århus cykelbane

Nåede dog frem til Århus Cykelbane og arrangementet i god tid. Desværre havde regnen også taget turen til Århus, så alle cykelløb på banene for de “oprejste” cykler var aflyst.

Men der var forskellige stande at kigge på, og kunne sidde i ly under velomobilcentert.dk`s stand når det regnede for meget, i øvrigt var standen velbesøgt af de mennesker der trods alt havde trodset regnvejret. Ærgerligt at vejret ikke kan vise sig fra den gode side, når der bliver lavet så fine arrangementer.

Der var intet til hindre for at velomobilerne kunne køre på cykelbanen, André og Yoann tog en testtur, da de fortalte at det var ok at cykle ville jeg også ud at varme op og teste banen. Det blev til en halv bane, selvom jeg var kommet op i fart, omkring 35 km/t begyndte mine forhjul at skride, ned af siden, så valgte at køre ned på græsset.

Efter lidt overvejelse, var mit valg ikke at cykle på banen, til dels fordi jeg blev lidt forskrækket da Strada begyndte at glide, og ville gerne kunne cykle hjem igen uden en skadet Strada.  Problemet var, at midten af mine M+ var som slicks dæk bare uden det “greb” der er i racerdækkene. Men helt sikkert er det noget jeg vil prøve igen, i tørvejr!

Men André, Yoann og Jesper kørte et lille løb, så nu er Andre også “Århus Mester i velomobil på cykelbane”. Fik lidt af deres løb optaget med kamera

Slowride hjemturen

Vejret klarede op da arrangementet “Op på cyklen” var ved at slutte officielt, det var heldigt, da der skulle køres et par løb med oprejste cykle. Mindre heldigt var det, at det forsinkede hjemturen en lille smule. Jeg skulle følges med Ole til Hornslet, hvor han skulle til noget festivitas dagen efter, en lille omvej for mig , men det er hyggeligt at følges ad.

Jeg syntes det tog en evighed at komme ud af Århus, mange kryds med lys signaler hvor det var farven rød der dominerede. Da vi kom udenfor blev hastigheden bedre, men de mange timers sidden stille i Århus havde sat sine spor. Jeg kunne godt se jeg skulle være mere en heldig, hvis jeg skulle nå den sidste færge over Limfjorden klokken 23.00, da jeg sagde farvel til Ole i Hornslet, blev det klart, at jeg skulle omkring Ålborg for at komme over Limfjorden. Det er ikke fordi det gør turen meget længere, men ruten er mere bakket., modsat ruten langs østkysten. Mere trafik og mørke. Det ville være nemt at finde et sted at overnatte, men jeg ser det som en god træning og udfordring, især til Paris-Brest-Paris 2015.

Det er utroligt, hvad man kan få kroppen til at yde, hvis man sørger for at overvinde den mentale udfordring, da det ofte er “hovedet” der giver op før kræfterne.

Så før jeg forlod Hornslet fandt jeg et supermarked og forsynde mig med frugt og sukker, så jeg ikke løb tør for energi ude i mørket senere.

Men det var klart at tempoet var ikke hurtigt…

men som en “Sightseeing tur”, dog var der ikke meget at se da det blev mørkt ved Randers :-), hvor jeg igen fik spist så jeg havde til resten af turen.

Det var ikke koldt at cykle, men det var en lang tur hjem tidsmæssigt, da jeg holdt en del pauser, hvor jeg også tog “powernap”, jeg var ikke træt som sådan, men for at undgå at blive det, for bliver man først træt er det svært, at komme over den mentale barriere igen.

Så det var lyst igen da jeg nåede Frederikshavn, og det var egentlig meget heldigt, da jeg mit baghjul pludselig tabte luften. Nu er det normalt ikke det stor problem, det var det så denne gang, da jeg havde fisket en ny slange frem, måtte jeg kigge langt efter en pumpe, den havde jeg glemt i velomobilcenter`s stand.  Skubbede så Strada over på en ubemandet tankstation, i troen om at der måtte være luft, men nej det var der ikke. Så måtte ringe hjem efter ekstra pumpen, så  det godt vi havde en låne bil, og det kun var 12 kilometer hjemmefra. Godt jeg ikke punkteret et sted ude i den sorte nat.

Desværre betød den sene hjemkomst at jeg ikke følte for, at cykle med i det lokale Rødspætte cykelløb, havde ellers glædet mig til det, men hovedet sagde ja, benene nej! 😉

Vi ses derude…lige pludselig

 

 

 

 

 

Skriv en kommetar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.