- Service og sliddele
- En kamel bag sædet
- Dæk er da bare runde
- Strøm og løse forbindelser
- Det bedste batteri?
- Vedligeholdelse af Strada
- I regn,blæst, kulde og sol
- Standard eller Risse Astro 5 Støddæmper
- Strada og Sturmey-Archer
- Vinterdæk og Velomobil
- GPS og Velomobil
- Et lys i mørket
- I blæsten skulle Strada ud
- Undskyld Jeg så dig ikke
- Let og hurtigt
- Vægt
- En lille detalje
- Kolde fødder
- Marathon plus i sneen
- Virb Og GoPro
- Fart og Gennemsnit
- Træd til du letter
- Træd til du letter 2
- Snapshots på farten
- Bang!
- Booster dims
- Er hastigheden forsvundet
- Når det bliver køligt og mørkt
- Blæst og en flad fornemmelse F-Lite
- Det er årstiden igen
- Velonaut eller Velo Av
- 2700 km første punktering på F-Lite 50-406
- Vinteren kommer igen i år
- Se Mor…uden hænder
- Vintertid er lig med lygtetid
- Den hastighed
Dem der har fulgt lidt med på min blog, er ikke i tvivl om at jeg har en aversion mod de tynde “hurtige” racerdæk, der punktere i en uendelighed. Jeg gider dem ikke, har jeg ofte skrevet, men engang i mellem, bliver jeg inspireret af hvad andre skriver, så hvis der er et dæk jeg ikke har prøvet, lader jeg det komme an på en prøve.
I dette tilfælde var det Vredstein F-Lite, som havde fanget min interesse. Men jeg havde aldrig prøvet F-lite på min Strada. Det er faktisk det dæk som min Strada, skulle have været leveret med da jeg fik den, men da det var november(2012) og vintermåneder, valgte jeg den gang, at få den leveret med Marathon Plus. Siden hen er mange dæk blevet prøvet og fravalgt, da Marathon Plus(fordækkene) og Big Apple(bagdæk) efter min overbevisning er de bedste til danske forhold.
Da jeg skulle køre Paris-Brest-Paris, tænkte jeg det var en ide med F-Lite som fordæk var et godt valg, gode “ballondæk” , hurtige efter hvad jeg havde læst, da det ikke var i DK, var der ikke fare for mange punkteringer. Klog af skade blev de dog først monteret da jeg var i Paris.
Jeg blev ikke skuffet, F-lite klarede Paris-Brest-Paris uden problemer, endda så godt at jeg valgte at beholde dem på til turen hjem til Danmark, og sende mine Marathon plus med bussen hjem. På hjemturen punkterede jeg 3 gange 1 gang i regnvejr i Tyskland, 2 gange i Danmark ( 1 tørvejr og 1 i vådt vejr)
Jeg har så kørt med dem siden, fordi jeg ikke har kørt i så meget regn, og ville se hvor længe de kunne holde inden de blev slidt ned til det punkt hvor de punkere konstant. Men det blev så ikke selve slidbanen der gav op, men siden af dækket.
Jeg var ved at blive ganske glad for F-lite, indtil den anden dag da jeg lige ville på en 260 km smuttur, Elling-Randers-Elling, med kaffe ophold i Hadsund hos familie, og eventuel overnatning. Da jeg vendte om i Randers, følte jeg trods den hårde vind at jeg sagtens kunne cykle hele vejen hjem igen, men F-Lite var af en anden mening..
Det blev kun til 135 km….
…så stod jeg der i en kold og blæsende vind, 5 km fra Randers og 130 km hjem med et “blowout”, og i forbindelse med rengøring af Strada, havde jeg glemt at lægge reservedæk tilbage i “bagagerummet”. Forsøgte med en ny slange men den lavede en “luftblære” der voksede ud gennem hullet, så slange sparng efter 50 meter.Det blev ikke bedre af at jeg også havde glemt at lægge gaffatapen i “værktøjs tasken”, så kunne jeg have forseglet hullet, så jeg kunne trille langsomt tilbage til Randers og finde en cykelhandler og købe nyt dæk.
Hvad der gav “blowout” ved jeg ikke, der lå intet på cykelstien hvor jeg kørte, kørte hellere ikke ned i et hul. Der hvor det er startet ser det ud som om det er trevlet op.
Blowout: Klik på billedet for at se det som stort. Ligner ikke noget der er kommet udefra(?)
Fik lov til at sætte Strada inde på en gårdsplads, derefter kørelejlighed til Hadsund hvor jeg overnattede. Dagen efter kom min søn med bilen og Strada kom på taget.
Hvis man ser bort fra dækket sprang, er det ganske mange kilometer F-lite har klaret , og så kun 3 punkteringer, så det burde være et dæk der er værd at satse på. Men man kan ikke se bort fra at et dæk springer, for med den fart jeg kan køre i en velomobil især ned ad bakke, er jeg nød til at kunne stole på mine dæk. Så her skuffer F-lite mig, luften forsvinder hurtigt ud af dækket ved punktering, den ene punktering i Tyskland var med 50 km/t og Strada blev svær at styre og bremse ned, og tillige kan det skade fælgene. Med Marathon Plus og Big Apple, føler jeg mig mere sikker, da de selv ved en af de få punkteringer kan rulle videre, så en sikker styring og ned bremsning kan fortages.
Jeg har lidt svært ved, at give F-lite topkarakter efter den hændelse, men det er et af de bedste “tynde” dæk jeg har prøvet indtil nu. Det holder til mange sommer kilometer, i kraftig regnvejr(Tyskland) føles de dog en smule tungere, som alle andre tynde dæk har de en svaghed i Danmark, når det regner, klæber alle de små flintsten sig til dækket. Sammen med Big Appel som bagdæk giver de en utrolig behagelig komfort og “affjedrende” kørsel og ikke meget lyd der kommer fra dem.
Så hvis jeg ikke havde haft den kedelige oplevelse ville karakteren have været [rating=5] men da jeg ikke vil have dæk der kan springe ned ad bakke kan det kun blive til [rating=3]
Så det bliver fremover kun Marathon Plus og Big Apple… eller jeg har lige læst om dæk med Graphene…måske 🙂
I think Shredda’s almost have the same quality’s as F-Lites but Shredda’s are more durable
Hello Piet
I’ve heard a lot about the Shredda`s , just not from some who have tetstet them in Denmark. There is a big difference between Denmark and other countries when it comes to the number of punctures. I know people from other Nordic countries, and from Germany, Holland who rarely or never have punctures until they bicycles in Denmark.
So it is always a nuisance to find or use the good (fast) tires in Denmark, and especially when it rains
/Søren(Velostrada)
Hei Søren,
Jeg bruker samme set F-Lite for andre sommersesong nå, og har i cirka 8000 km ikke punktert! Du skjønner sikkert at jeg er veldig fornøyd med dekkene, jeg skal byte de ut snart og legge de på neste våren, slik at jeg kan bruke de kanskje en sommer til.
Veldig synd at det er såpass mye flintsten på veien i Danmark at det ikke går an å kjøre med F-Lite uten å punktere, dekkene er veldig komfortabel og lettrullende.
Mvh, Adri.
Hej Adri
Jeg havde læst, at du kørte med F-lite på din blog,havde også læst om andre der var tilfreds med dem, men det fleste bor ikke i”flintelandet” Danmark 🙂 . Jeg er såmænd også tilfredse med dem, 3 punkteringer er ikke meget på 3500 km, i forhold til andre tynde dæk jeg har prøvet. Det jeg ikke kan lide er at de taber luften så hurtigt, når de punktere, det er livsfarligt med 70-90 km/t ned ad bakke
Mvh Søren
jeg bruger kun Maxxis foldedæk som dette: http://www.maxxis.com/catalog/tire-320-124-dth#sizes
Fordelen er at det skal pumpes ekstremt hårdt: 6,5 Atm. Det vil sige at det ruller fantastisk let, og det punkterer meget sjældent. Og så oplever jeg aldrig at det laver blowout, som du har beskrevet, og som jeg har oplevet med andre dæk. Endvidere har jeg lagt indlæg i dækkene, og de fungerer virkelig godt.
Hej Niels
Fin side du har med tips og om din raket :-).
Du har fordelen med de hårdtpumpet dæk, da du jo skal køre på vejen, hvor vi andre ofte er henvist til cykelstier i pauvre tilstand. Der vil hårdtpumpet dæk, være ensbetydende med at der skal bruges nyrebælte :-).
Jeg er heldigvis tilfreds med mine Marathon Plus, men bliver engang i mellem “lokket” til at prøve andre “hurtige” dæk, som ofte ender med, at det eneste disse dæk er hurtige til, er at punktere.
Mvh Søren
Hej Søren
Hvor meget hurtigere vil du skønne at F-lite er i forhold til Swalbe Marathon Plus, ved ca. middel hastighed?
Mvh Kjeld Holm
Hej Kjeld
Da der er mindre rullemodstand, bruges der mindre energi til at holde samme hastighed, en tommelfingerregel siger 3-4% mindre energi skal anvendes for at holde en given hastighed. Du kan så konvertere dette til højere hastighed. En fordel ved F-lite er at de også er mere bløde( dog ikke under kolde forhold) så de er gode til holde hastigheden på ujævne/hullet veje. Sidste år havde jeg ikke problemer med punkteringer med dem, og i 2015 holdt de til Paris-Brest-Paris og hele vejen hjem med kun 1 enkelt punktering. Eneste ulempe er, at hvis de punktere løber luften hurtigt ud, hvilket man skal være opmærksom på når der køres meget stærkt ned ad bakker.
Mvh Søren