En flad fornemmelse

Ofte forventer man en investering skal give gevinst, i dette tilfælde mere fart . Sådan havde jeg det , da de fine smalle og “hurtige” Panaracer dæk var monteret på forhjulene af Strada, især efter det  var lykkes mig at få Durano Plus dækket til at lade være med at give alt for mange rystelser, ved hjælp af en anden og mindre slange.

Så med 3 “hurtige” dæk måtte det give noget tilbage, jeg var næsten sikker på at jeg ville være hurtigere med samme “ydelse”. Selvom jeg også forsøgte med Kojak som bagdæk, tog jeg fejl, det var nærmest det modsatte og det endte med samme “flade” fornemmelse som sidste gang jeg forsøgte mig med “racerdæk”

"Flad" fornemmelse Radical  taske som støttebuk
“Flad” fornemmelse Radical taske som støttebuk

Ja, jeg punkterede i tørvejr!  Så er det jo godt at have m+ med i reserve 🙂

Aldrig mere...
Aldrig mere…

Nu var det så ikke den store investering jeg havde fortaget denne gang, dækkene havde jeg fået foræret,  så det eneste jeg brugte var tiden.

Kojak dækket har og bruger jeg ofte til motionscykelløb, køregenskaberne er jeg tilfreds med

Aldrig mere tynde dæk og smalle dæk på Strada!

Men jeg havde da nået at teste dem inden på min lille testrute.  Durano dækket var stadig meget støjende, og der var ingen komfort eller dæmpning, det kunne mærkes på de ru og dårlige veje.

Jeg gav  kombinationen Panaracer og Durano en chance mere på lidt længere tur med bedre vej:

Farten var lidt bedre, men støjen var ikke til at holde ud., især den fra Durano bagdækket. Så skiftede til Kojak bag på, det var mindre larm, nu var det kun når forhjulene ramte ned i et hul eller ujævnhed, til gengæld kunne det mærkes igennem hele Strada.

Begge ture “klippet” sammen først med Durano bagdæk, så Kojak

Jeg ville lige prøve én gang mere på en lidt længere tur…

… for at se hvordan det var at køre stærkt, og især ned af bakke:

For lige at sammenligne, her har Strada monteret  Marathon Plus  fordæk og Big Apple bagdæk:


Så skuffet måtte jeg konstatere, at de “hurtige” dæk ikke gav bedre fart eller mindre rullemodstand. Komforten var utrolig dårlig.

Når jeg nu er tilfreds med mine Marathon og Big apple, hvorfor så afprøve andre dæk. Det er mest på grund af nysgerrighed eller fordi jeg bliver fristet af en eller anden dæktest eller artikel. Dog kunne jeg tænke mig lettere dæk til de cykelløb jeg deltager i.

Jeg kigger jo også på hvad andre køre med af dæk, ofte bliver der anbefalet dæk, som andre har gode erfaringer med. Men det kan være meget svært at overføre de erfaringer direkte.

Punkteringer er ligeledes et kapitel for sig selv, jeg gider ikke punktere, men det er er uheldigvis ikke noget jeg selv er herre over, men valget af dæk kan minimere det. Her er der også meget forskellige erfaringer, det kan variere fra ingen punkteringer og opefter, det er dog svært at  sammenligne hvis det ikke er ens distancer og forhold, der er stor forskel på at køre 2000 og 20.000 kilometer om året, og i alt slags vejr.

Velonauter fra andre lande, sikkert også de danske, smiler og kigger undren, når jeg har fortalt om mine mange punkteringer med tynde dæk på nogle af mine ture, rekorden var på denne tur til Holland og retur. Jeg har dem mistænkt for at have tænkt, at jeg ikke tjekker dækket, inden ny eller lappet slange bliver sat på igen. Dog forsvinder smilet når de har været på besøg i danmark med de tynde dæk, og vejr forholdene er “perfekte” til at flintestenene popper op med deres spidser og bore sig ind i dækket.

Bjørn fra Norge, havde ikke punkteret i 6 år, første tur med mig til Skagen punktere han

Quest punkteret
Quest punkteret

Bjørn var så fokuseret på at han var punkteret at han ikke lagde mærke til den store hund, der vist havde fået færten af hans lækkerier i tasken.

På den nyligt overstået Eurotour 2014 punkterede de på samlebånd da de kørte fra Ganløse til Gedser, jeg var på vej nord på heldigvis med solen, så slap for punkteringer, hvilket kan ske med Marathon Plus.

4 tyske velonauter på Danmarsktour, stiftede også bekendtskab med de danske flintsten, endda mange gange. da jeg fulgte med  en del af deres rute syd på havde de en del punkteringer, og det var ikke første gang på touren. Det var dagligt

Frank punkteret igen
Frank punkteret igen

Frank i Quest var den mest udsatte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Robert punkteret
Robert punkteret

Robert havde kun 1 punktering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skarp og stor flintsten
Skarp og stor flintsten

 

På vej hjem efter at have forladt dem fik jeg denne i dækket, en stor og skar sten der lå i et vandhul i vejen. Den kunne selv Marathon Plus ikke modstå.

 

 

 

 

 

 

 

Helt anderledes forholder det sig når jeg køre i udlandet, der punktere jeg meget sjældent, nærmest aldrig, så der kunne lette dæk være velegnet, men der skal jo lige køres igennem DK, og slæbe ekstra dæk med , betyder jo ikke mindre vægt.

Panaracer og Durano Plus vil jeg ikke køre med mere, så hvis du kommer forbi er du mere en velkommen til at tage dem med, helst så langt væk som muligt.

Så jeg er færdig med smalle og tynde dæk..og dog. Der er lige F-lite som fordæk og Kojak som bagdæk, til cykelløb, måske skal jeg lige prøve dem til dem .

Vi ses derude, hvis jeg holder i vejkanten, så er det fordi jeg har været tosset nok til igen, at prøve andre dæk  🙂

2 Replies to “En flad fornemmelse”

  1. Just to clarify Soren. Is your preferred tyre set M+ at the front and Big Apple at the rear?
    As you know on the recent Eurotour I had M+ front and Durano + rear and did not get a single puncture in a total of 4200km!
    I haven’t yet tried a Big Apple so might order one and see if it gives me a better ride.

    1. Yes John you got it right, it is my favorite tires configuration (M + and Big Aple +) daily day and touring.

      For punctures, the problem is only big in Denmark, with the many small and sharp flint stones, a problem that seems not to exist in other countries I have cycled in. You were one of the lucky between Ganløse and Gedser, the other punctured unfortunately.

Skriv en kommetar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.