- Service og sliddele
- En kamel bag sædet
- Dæk er da bare runde
- Strøm og løse forbindelser
- Det bedste batteri?
- Vedligeholdelse af Strada
- I regn,blæst, kulde og sol
- Standard eller Risse Astro 5 Støddæmper
- Strada og Sturmey-Archer
- Vinterdæk og Velomobil
- GPS og Velomobil
- Et lys i mørket
- I blæsten skulle Strada ud
- Undskyld Jeg så dig ikke
- Let og hurtigt
- Vægt
- En lille detalje
- Kolde fødder
- Marathon plus i sneen
- Virb Og GoPro
- Fart og Gennemsnit
- Træd til du letter
- Træd til du letter 2
- Snapshots på farten
- Bang!
- Booster dims
- Er hastigheden forsvundet
- Når det bliver køligt og mørkt
- Blæst og en flad fornemmelse F-Lite
- Det er årstiden igen
- Velonaut eller Velo Av
- 2700 km første punktering på F-Lite 50-406
- Vinteren kommer igen i år
- Se Mor…uden hænder
- Vintertid er lig med lygtetid
- Den hastighed
Lad være sagt med det samme, en GPS er et værktøj til at hjælpe dig med at finde vej, ligesom et vejkort i papir, fordelen er bare den ikke skal foldes sammen hver gang der kigges på ruten. Hvis du bruger GPS fra den vinkel, vil du kunne drage meget nytte af den.
Som de fleste har jeg stået i vejkanten og kigget på et udfoldet papirkort, mens det var umuligt, at finde ud af hvor jeg præcis var. Så var løsningen, som regel, at cykle hen til nærmeste vejskilt. Så derfra videre. Det var ikke altid den rute der var tegnet hjemme fra var optimal, fordelen med at tegne ruten var at det var nemmere finde den. Ulempen var at det så begrænsede antallet af ture på samme kort, inden det blev overtegnet, men det betød så også at kortet blev “opdateret” da et nyt skulle købes hvert år.
Omvendt har jeg også stået på en mudret markvej, fordi gps absolut mente at det var den vej jeg skulle for at nå mit mål, eller blive bedt om at dreje ned af en vej og kørt 1-3 kilometer ned af denne vej og bedt om at tage en uvending, derefter 1-3 kilometer tilbage for at fortsætte af den den oprindelige vej.
Som jeg nævner i begyndelsen er gps et værktøj og hjælpemiddel, det betyder at det skal bruges som sådan, for at drage nytte af mulighederne.
Da en velomobil er en fantastisk touring cykel, ender jeg jo ofte steder der ikke er kendte, steder eller områder, byer og lande, så der skulle medbringes flere kort. Dette slipper man heldigvis for med gps
Der er jo ingen der bruger gps hver gang for at finde hen til tanken eller bageren søndag morgen hjemme i nær området, men der er mange der har afprøvet den nær deres hjem, og måske opdaget der er divergerende meninger om hvilken vej gps vil og den vej du selv vil, du kender jo en smutvej og hurtigere vej, ik? Så nu har du konstateret at du er smartere end din gps, så med den nye viden er du enten ved at lægge “vidunderet” tilbage i kassen, eller skuffen. Hvis du derimod har den viden i baghovedet, er gps det perfekte redskab på dine ture.
I Leitra startede jeg med at snuppe bil bilens gps, smart lille Navigon der kunne sættes til cykel, dog brugte den en del strøm, på en tur på vej hjem fra Odense, opgav den helt , så måtte købe en ny for at finde ud af Vejle.
Det blev til en Garmin 705, udmærket, dog havde den et problem, at hvis man brugte funktionen “Find” og den var sat til cykel fulgte den Marguerithe Ruten, hvilket jo er en flot rute, men ikke særlig brugbar når jeg bare ville fra A til B, uden at skulle omkring Z. Dette blev heldigvis ændret med opdateringer, problemet var løst da jeg fik min Garmin 800 som nu sidder i en fin holder i Strada
Men…
Der er problemer med gps og cykling især omkring længere ruter. Ofte er det dog en “Fejl 40 cm fra skærm”, fordi GPS ses som et mirakel, der bare skal tændes og så cykle derud af. Men ligesom med vejkortet af papir, kan man ikke undgå at forberede sig inden de længere ture. Og det har ingen betydning hvilket mærke din GPS er, om du bruger Smartphone med en navigations app, eller Google Maps.
Det er jo meget nemt, at bruge Google Maps på Smartphone, indtast destination og så afsted.
Det er en dejlig med en stor skærm, fint overblik, nemt at zoome, især hvis den angivende rute ser underlig ud er det nemt at få et hurtigt overblik, inden du bliver vildledt i stedet for vejledt.
Her ses hvordan der hurtigt kan zoomes ude og undersøges om ruten er ok, eller om der er en lille omvej..
…eller problemet er at den angiver en rute som måske ikke er helt så hensigtsmæssigt , dem kan der være mange af
..de små omveje opdages dog hurtigt, fordi skærmen giver et godt overblik og der hurtigt kan zoomes.
Så det kan betale sig at kigge ruten igennem på Google Map. Det bedste ville være at se den på pc inden for at få det bedste overblik,
Ulempen ved at bruge Smartphone er strøm forbruget og når du køre i udlandet skal der forbindelse til internettet for at bruge “Find”, hvilket kan blive dyrt. Du kan dog gemme områder af kortet som offline maps, og se hvor du er uden at bruge data.
Det er ikke muligt at importere gpx filer, dog kan du lave en rute på pc i Google Maps, og via Gpsies.com under fanen konverter hvor der står: indtast en url, så lave den om til gpx. til at bruge i din gps.
Jeg har en Garmin 800, jeg også bruger den til at samle data, er jeg nogenlunde tilfreds med. Selve GPS og rutevejledning fungere fint, hvis man tager sine forbehold, og indstiller den efter ens behov. Dog savner jeg at skærmen var lige så stor som på Smartphone, for bedre overblik. Især når der skal zoomes ud er det umuligt, at spotte eventuelle omveje. Garmin har dog med Garmin 1000 forbedret dette, ikke helt i smartphone størrelse, det er jo en cykel gps, som ikke skal fylde det hele (se sammenligning på garmin.dk), men så skal der også lige lægges 4 x 1000 kr. + moms på disken.
Garmin 800 er klar til navigation, eller er den?
Som altid er manuel jo altid gennemlæst og glemt, men hvis du har testet den på hjemme hvor du er stedkendt, har du allerede stiftet bekendtskab med indstillingerne og måske fundet dine præferencer.
Det virker logisk at sætte den op som cykel, men det kommer så sandelig an på i hvilket land du befinder dig i. Nogle gange kan det være umuligt for Garmin at finde en cykelrute i en by eller område, så plejer jeg at slå den over på Bil/motorcykel, så husk at slå motorveje fra 🙂
Det glæder så om at finde ud af hvad de betyder, direkte linje siger sig selv.
På vej(distance) er korteste rute i kilometer, som jeg har sat min til.
På vej i (tid) korteste tid. Jeg forstår dog ikke den logik, hvis GPS er sat til cykel, det er til Biler/Motorcykler hvor hastighed svinger alt efter hvilken type vej der køres på.
Når jeg har valgt cykel har jeg disse indstillinger i undermenu, har dem også sat op ligesådan under Bil/motorcykel, så jeg ikke glemmer det, hvis der er behov for som nævnt at komme ud af en by eller område.
Min skærm ser sådan ud for cykel, den nederste “Beregn igen, Spørg først” er det vigtigt at huske at have sat til enten som her, eller ” Fra” når du køre Brevet ruter, ellers ender det med, at du kan risikere at den sender dig den korteste vej tilbage, og så er Brevet ikke gennemført. Ligeledes hvis det er en rute du har lavet hjemme, downloadet fra en hjemmeside eller modtaget fra en anden og vil følge den slavisk.
Så det er vigtigt at skelne imellem en rute du vælger når du bruger “Find” eller en rute/bane som du har lavet hjemme på pc og så overført
Ofte laver jeg mine ruter/baner, i Garmin Connect, meget nemt, især at de er lige til at overføre med det samme. Der findes en del online route planlægger, som er ganske udmærket.
Fordelen ved at lave ruten hjemmefra, er ligesom med det “gamle” papir vejkort, at man kan kigge ruten igennem og vælge hvilken vej og rette inden turen.
Her ved jeg det er en omvej, men ligeledes er det muligt at se “omveje” på ukendte steder og rette dem.
Her rette til en mere logisk vej, nu da jeg kender den bedre vej.
Jeg sidder dog ikke og retter en hel rute på 300 kilometer, for der er som regel meget få af disse på en tur og et par kilometer eller fra er ikke så galt, bare bestemmelsesstedet er korrekt.
Det er også muligt, at spotte undervejs, så man forlader ruten og finder den igen efter kort distance. Dog ikke under et Brevet, hvor ruten skal følges.
Når sådan en rute er lavet og overført findes den under baner på Garmin 800
Hvor der så er følgende indstillinger under skiftenøglen
Den bedste zoom på Garmin 800 er mellem 120- 200 meter når du cykler afsted
Men den lille skærm gør det svært at se om der længere fremme skulle være problemer med ruten.
Så svært at se alternative veje i tide. Mindre veje forsvinder
Max 300 meter kan der zoomes ud til før mindre veje forsvinder..
Når der zoomes længere ud, er det helt umuligt at få overblikket, hvilket gør at engang imellem smutter man med ud på omvejen.
Der er den store skærm på Smartphone en fordel.
Forskel på tydeligheden, her i nat/ aften mode
Ofte høre jeg at at GPS er ubrugelig, men der er jeg af den modsatte mening. Hvis man stadig som nævnt bruger den som et hjælpe middel er den meget praktisk.
Funktionen “Find byer, adresser..” virker udmærket, man skal bare huske at den ikke er bedre en det kortdata og oplysninger den indeholder, ja, den kan godt finde en vej som du mener burde være anderledes, men hvis man nu kender vejen bedre, hvorfor så køre den efter GPS? Min erfaring er at den kun sender dig ud på de kilometer som den har vist der vil være til destinationen. Dog skal du være opmærksom på steder hvor der er mindre færgeoverfarter, over f.eks kanaler floder. Jeg har oplevet problemer omkring Elben, sydfra, da den ville have mig omkring Hamborg i stedet for direkte til færgen ved Glückstadt. Men kun i forbindelse med at jeg har brugt “Find”
Med Ruter/Baner jeg selv har lavet hjemmefra er der ikke de store problemer. Men det er også her jeg høre de fleste har problemer, og ofte giver frustrationer.
Der er stor forskel på om du selv har lavet ruten eller om det er én du har hentet fra en side, eller fået tilsendt. Hvis du nu henter en rute som jeg ellere en anden har kørt og uploadet, måske passer til din destination, men undervejs ville du blive ledt hen forbi noget familie, bageri eller spise sted eller ligende undervejs. Det kunne jo også ske at det du er kommet til at downloade landpostens rute :-).
Mit råd er: Prøv og find en bedste indstilling der passer til dig, lav ruterne selv. Husk nu at sætte “Beregn igen: Spørg Først”, da du ellers ikke vil komme forbi de steder du måske havde planlagt at se. Hvis du bruger andres ruter så kig dem igennem. Husk at selvom det er samme rute, er det ikke sikkert de er 100% ens på de forskellige GPS.
Hvilke filer Gpx eller tcx du skal bruge når du henter ruter afhænger helt af din GPS, hvad du skal kunne med dem og kan være lidt af en jungle af finde ud af i starten, men der findes sider der forklare det ganske udemærket
Vi ses derude, med eller uden GPS