Jeg skulle have tjekket min affjedring på Strada, så en cykeltur til Ganløse var på tegnebrættet. Faktisk var jeg lidt træt af at køre den sædvanlige rute derover, så var ved at finde på en alternativ og længere rute, så jeg kunne teste både min og Strada`s formåen på længere ture, især om jeg har det der skal til for at deltage i Scandinavian Super Brevet. Det viste sig så, at André fra velomobilcenter.dk opholdte sig i Holland, så hvorfor ikke køre derned, det var jo en oplagt mulighed for at teste. Aftale kom i stand, jeg skulle være hos ham ved flevobike søndag den 12. maj. Så var det bare at finde ud af hvornår jeg skulle køre hjemmefra for at nå det. Torsdag den 9 maj blev valgt, 3 dage ned og 3 dage hjem måtte jo være nok. Holland tur/retur på 6 dage,1 hviledag/Service i Holland sol, regn og skybrud. Turen i tal:
Tæller: | 25 Aktiviteter |
Afstand: | 1.955,40 km |
Tid: | 82:07:08 t:m:s |
Gnsn. afstand: | 78,22 km |
Gnsn. hastighed: | 23,8 km/t |
Gnsn. tid: | 3:17:05 t:m:s |
Maks. tid: | 16:27:32 t:m:s |
Maks. afstand: | 360,78 km |
Maks. hastighed: | 79,0 km/t |
Maks. gnsn. hastighed: | 36,9 km/t |
Kalorier: | 70.002 C |
Højdeforøgelse: | 4.696 m |
Højdereduktion: | 4.771 m |
18 punkteringer(4 gange ned og 14 hjem) blev det også til, alle i Danmark og kun på fordækkene. jeg havde valgt også at teste Schwalbe Racer på alle 3 hjul, nok ikke så smart da det er sæson for flintesten i DK. Omtrent denne rute kørte jeg: Vis stort kort
Billeder fra turen kan ses her: Turen til Holland 2013
Torsdag den 9. maj 2013
Som planlagt var jeg og Strada klar til afgang tidligt torsdag morgen, efter et godt og solidt morgenmåltid
Efter sidste gennemgang af checkliste var det afgang
Så var jeg på vej, det havde regnet i løbet af natten, men det var stoppet. Vejen sydover kendte jeg, men havde lavet baner til hele turen i Garmin Connect, og i teorien så det også fornuftigt ud, men mere om det senere. Det første stykke til Vodskov er til dels fladt, med steder hvor det er muligt at give den gas, denne gang kunne jeg godt mærke at der skulle trædes en smule ekstra på grund af bagagen. Det føltes ikke anstrengende, men der var ikke grund til at køre med fuld skrue, der var jo masser af kilometer der skulle køres. Første pause blev så ved Vodskov. En kop kaffe og hjemmelavet bolle blev indtaget.
Så var det bare at glide ned i sædet og videre, det varede ikke mange minutter før der foran dukkede en mulighed for at sætte farten op. Der var en lille flok på racercykler forude, så farten blev øget.
Målet var låst fast, de skulle indhentes, det var bare ikke helt gennemtænkt handling, for det er jo ikke bare at overhale dem, jeg skulle jo også gerne blive foran dem, hvilket krævede noget energi, da det var lige før Ålborg , hvor der kom rundkørsler og lyskryds lige efter de var indhentet og overhalet. Men hvad, jeg er aldrig kommet så hurtigt igennem Ålborg før 🙂 Dampen blev holdt oppe, selv lidt regn kunne ikke stoppe Strada, men det kunne den første punktering, 1 ud af mange i DK
Godt at have en god taske der kunne bruges som støtte når der skulle skiftes slange. Der var endda en yngre mand i bil der spurgte om alt var okay. en god oplevelse at vide at der er hjælpsomme mennesker. Det var der på hele turen. Denne gang tog det omkring 10 min at være klar igen. Nu havde jeg lavet ruten hjemmefra og da jeg kendte de steder Garmin viste mig hen, var jeg sikker på at den nok skulle klare det resten af vejen. Der var jeg så nok lidt for optimistisk Kort efter kom jeg til en by, hvor vejene var gravet op, grus og flintesten alle vegne, men jeg steg ud, skubbede Strada og fulgte ruten som GPS angav.
Det så ud til at jeg blev sendt i rigtig retning, men da jeg endte ved et ældrecenter 🙂 begyndte jeg at tvivle på om baner lavet i Connect også virker ude i det virkelige liv. Jeg skulle bare vende rundt så var banen der igen…
Men hvor er vejen Mr. Garmin? Er det ruten undgå grusveje?
Nå ja, det kan vel ikke kaldes grusveje, nærmere mudder vej, ud af Strada og trække den igennem var eneste mulighed. På den anden side var der sten som klistrede sig til dækkene, så endnu en punktering. Bane blev slået fra, og almindelig navigation blev fulgt. Jeg gætter på at banerene fra Garmin Connect overtrumfer indstillingen på GPS, så den følger en bane slavisk, selvom du har slået grusveje fra under indstillinger. Undgå grusveje burde være en mulighed når der laves baner på Garmin Connect. Efter den var sat til at navigere i stedet for, blev vi meget bedre venner Mr. Garmin og Jeg, selv Strada lød glad for at slippe for grusveje. Jeg kørte af sted med pauser indlagt efter behag, snart var jeg i Midtjylland, med solskin og varme
Kørte et stykke ad hærvejen, med lidt trafik gode veje. Jeg fortsatte sydover via veje i forskellige størrelser.
Det begyndte at blive mørkere, men jeg følte mig frisk nok til at tage et stykke mere, som blev til flere, så det havde været mørkt et stykke tid, da jeg blev træt og tilfældigvis holdt på en hyggelig parkeringsplads i skoven nær Givskud Dyrepark, så teltet blev sat op i lyset fra Strada. En oplevelse at sidde og kigge på stjernehimmelen og høre ulvene fra Givskud Dyrpark hyle, så efter dagens 296 kilometer var det godnat.
Dagens Etape(r):
Tæller: 1 Aktiviteter
Afstand: 296,93 km
Tid: 10:55:13 t:m:s
Gnsn. afstand: 296,93 km
Gnsn. hastighed: 27,2 km/t
Gnsn. tid: 10:55:13 t:m:s
Maks. tid: 10:55:13 t:m:s
Maks. afstand: 296,93 km
Maks. hastighed: 70,5 km/t
Maks. gnsn. hastighed: 27,2 km/t
Kalorier: 11.617 C
Højdeforøgelse: 1.162 m
Højdereduktion: 1.093 m
Punkteringer: 3 <–!!!
Fredag 10. maj 2013 Vågnede klokken 6.00, tid til morgen mad. De sidste hjemmebagte boller blev konsumeret uden kaffe. Solen var fremme, teltet blev taget ned og Strada pakket.
Jeg skulle forbi og hilse på Ole en Quest eje, (www.velonauten.dk) Vi fik os en god velomobil snak og jeg tømte en kande kaffe :-). Selvom det var hyggeligt, og vi kunne tale i timevis, måtte jeg jo videre. Vejret var ikke så solrigt længere, røg ind i en ordentlig regnbyge på vej mod Tønder. Fik en sms, Ole ville indhente mig og følges med mig, ligesom jeg svarede havde jeg min 4. punktering, så han skulle kunne indhente mig. Jeg blev sulten, havde stadig ikke set Ole i bakspejlet, så kørte ind for at få noget mad, ved en Grill, der lå lige ved vejen(Landevejsgrillen), så kunne jeg holde øje med om han kom. Pludselig holdt der e Quest foran vinduet, desværre fulgtes vi kun de næste 2 kilometer da Ole skulle dreje fra, og jeg videre sydover
Nu begyndte skiltene at vise Flensborg, så måtte der jo snart komme en grænse, men jeg skulle lige forbi Tønder, hvor jeg spiste til aftenen og provianteret vand og chokolade.
Så var jeg i Tyskland, i starten kørte jeg på gode og flade veje uden cykelstier. Det varede dog ikke længe før jeg stiftede bekendtskab med de meget uhensigtsmæssige cykelstier. Bedst som man kørte på cykelsti på den ene side, skulle der skiftes til modsatte side, ofte var der ikke skiltning om disse ændringer, men stien stoppede brat, så det var med at holde øje. I byerne var det en sammenblanding af cykelsti, fortov og parkering for biler. Så var det godt at hvile lidt engang i mellem ved buskurene, ofte når jeg holdt ind, var der gående eller kørende der holdt ind for at tage billeder og spørge til hvad det var for et køretøj, de blev overasket når de så der ikke var motor i, og deres ansigter så sjove ud når jeg fortalte dem hvor jeg var på vej hen :-). Jeg havde troet at i Tyskland ville en velomobil ikke vække så meget opsigt, forventede at de så dem oftere end i Danmark, men der blev jeg overasket over at det ikke var tilfældet. De var noget de fleste ikke havde set før.
Fredag var ved at gå over i lørdag, det småregnede lidt. Jeg havde “glemt” at Nordzee Kanalen også skulle forceres, jeg ankom til et meget øde færgeleje, det så ikke ud til at der var meget sejlads, klokken var også over 24.00. Nåede lige at tænke, det blev en lang ventetid, da jeg hørte stemmer fra den anden side, og en motor der gik i gang. Færgerne sejler åbenbart hele døgnet. Et problem var at jeg ikke havde hævet euro, jeg forventede at det kostede noget, men nej det var gratis at komme med kanalfærger over Nordzee kanalen. Efter at have cyklet et kort stykke, besluttede at nu måtte jeg have cyklet nok, men der var ikke nogle steder at overnatte i nærheden. Fandt en lille sidevej, hvor jeg kunne slå teltet op, men det begyndte at regne. Så fik jeg mulighed for at teste om jeg kunne sove i Strada. Det kan man :-). Der gik ikke mange minutter før jeg var i drømmeland.
Dagens Etape(r):
Tæller: 2 Aktiviteter
Afstand: 263,43 km
Tid: 10:40:10 t:m:s
Gnsn. afstand: 131,71 km
Gnsn. hastighed: 24,7 km/t
Gnsn. tid: 5:20:05 t:m:s
Maks. tid: 5:57:03 t:m:s
Maks. afstand: 144,96 km
Maks. hastighed: 65,0 km/t
Maks. gnsn. hastighed: 25,1 km/t
Kalorier: 9.639 C
Højdeforøgelse: 756 m
Højdereduktion: 836 m
Punkteringer: 1 <–!! i DK
Lørdag 11. maj 2013
Vågnede klokken 4.00 frisk og udhvilet til den skønneste fuglesang, så efter en gang morgenmad og en liter væske var det med at få gang i pedalerne igen. Jeg havde forventet at der ville være lidt ømhed i benene, men det var der ikke, og det var jo rart når der var tomt på vejene og jeg kunne give den gas.
Hastigheden lå mellem 35-55 km/t indtil jeg kom til en tank der var åben, hvor der blev drukket en spand kaffe og personlig hygiejne, fordi man cykler behøver man jo ikke at lugte af gnu :-). Tempoet røg drastisk ned efter dette stop, da det igen var nødvendigt at køre på cykelstier og zigzag mellem højre, venstre side og de underlige cykelstier i byerne.
Det var også her på de delte cykelstier jeg blev påkørt af en dreng på et løbehjul, jeg dyttede og ringede med klokke, han kiggede bare ned i jorden, jeg stoppede helt op og forsøgte at køre ud på vejen, men hang fast i en kant. I sidste øjeblik kiggede han op, og drejede men det var for sent, han klaskede lige med kroppen hen af siden og hovedet ramte mit spejl. Jeg sprang ud, da jeg frygtede at han havde revet sig på mine holder til Flevotaget, men heldigvis havde han ikke det. Men han skreg lidt, og en far kom rendende ud og begyndte at skælde og smælde til mig på tysk, da mærkede jeg at nu var det ved at være nok, skulle lige til at fortælle ham et par sandheder på dansk :-), da en ældre herre lagde armen på faderens skulder og med myndig stemme forklarede at det var hans afkom der havde båret sig tåbeligt ad, og jeg havde gjort alt for at undgå det. Så ændrede stemningen sig. :-). Han ville betale for ødelæggelserne, men det eneste der var sket på Strada var at spejl cap var gået løs, så det var bare en ny klat silikone så var den som ny.
Jeg nåde da frem til Glückstadt hvor Færgen over Elben sejler fra. der sejles i pendulfart med færger der har en del plads.
Da jeg var kommet over Elben var der et skilt med cykelrute langs med diget, det så jo tiltalende ud, der kunne køres hurtigt, men efter 2 km kom der får låger eller måske Strada fartfælder efter hver kilometer, så gennemsnitsfarten blev meget lav på dette stykke.
Det var så tid til at lede efter supermarkeder, fandt hurtigt en Aldi. Det blev så min fortrukken supermarked på resten af turen. Ikke fordi de er bedst, men for ikke at bruge for meget tid når der skulle handles er det med at finde en supermarkedskæde, da de har ens vare der står samme sted uanset hvilken by du besøger. Og de har en god chokolade med nødder, som kan jeg kan spise store mængder af uden problemer med mave eller smag 🙂 Fik købt rugbrød og skinke, og ikke at forglemme chokoladen :-). Så ud af byen. Bilerne må køre 100 km/t på landeveje i Tyskland, derfor er det mest betrykkende at køre på cykelstierne der, men det kan være en belastning, da de ofte bruges til parkering af biler eller andet der henstilles der.
Det var ikke så meget at de parkerede der, men ofte var der biler med høj fart på vejen , så det ikke lige var til at smutte uden om, jeg blev nød til at stoppe helt og vente på fri bane. Nu kan man jo ikke leve af rugbrød med skinke alene, så engang imellem skal der lige noget andet til. Kom igennem en lille by, hvor det duftede godt, lige efter et sving, lå der en Imbiss, hvor der var en strøm af mennesker der hentede take away mad. Det plejer at være et tydeligt tegn på at maden er god, måske ikke sund, det er ikke så vigtigt, der skal bare fyldes noget ned i det store hul der ofte er når jeg cykler langt.
En kebab og øl, det smagte udmærket, en af de bedre jeg har fået. Igen var der opmærksomhed om Strada, ejeren af stedet ville gerne have et billede hvor Strada næsten var inde i forretningen, til hans Facebook, det fik han så :-).
Det var så videre til næste færge ved Bremerhaven. Jeg kørte skiftevis på store veje med cykelstier og små veje. Gennem skove med fuglefløjt, åbne landskaber, små hyggelige byer gik ruten. Foråret var kommet til Tyskland
Et stykke fra Bremerhaven begyndte det at regne, da jeg nåede ind i selve byen på vej mod havnen, var det skybrud og en kraftig blæst. Jeg måtte holde ind i læ, det var umuligt at se noget. Skulle jo nødig køre i havnen 🙂
Der holdt jeg så i en ½ time, før jeg kunne køre videre.
Jeg er glad for at jeg har fået en “Sinner Hood”, så kan jeg sidde tørt og tælle regndråber mens der sejles. Turen var åbenbart gratis denne dag, jeg blev i hvert fald ikke opkrævet penge.
Et sted hvor vejen var god og det gik lidt op og ned, kørte jeg ude på vejen, da der ikke var særlig meget trafik, den eneste modkørende der kom i lang tid var en politibil, jeg kiggede i spejlet, så den bremsede og vendte om. Var det ulovligt at køre på vejen havde eg kørt for stærkt igennem en by, eller overtrådt loven? Det var tankerne mens de lå bagved mig et stykke tid. Jeg blev jo nød til at holde tempoet oppe nu jeg kørte ude på vejen, kunne jo ikke bruge “Det vidste jeg ikke” hvi s jeg kørte ind på cykelstien igen. Det blå blink kom på, og de kørte forbi og vinkede mig ind. Jeg kunne have sparet mig alle mine bekymringer om hvilke ulovligheder jeg måtte have begået. De var bare nysgerrige efter at vide hvad det var for et køretøj det var, og spurgte af ren interesse . Så efter et kort ophold, kørte jeg videre jeg i opløftet stemning 🙂
Jeg cyklede videre gennem Tyskland, af og til var der nogle svinkeærinder fra GPS eller omveje. Et sted kørte jeg rundt i en lidt større by i en time, følte at jeg kom længere, men nærmest kørte i ring, men kom da endelig videre. I nattens mulm og mørke blev grænsen til Holland krydset.
Et sted opstod er diskussion mellem Garmin og skiltene, der var forbud mod cykler den vej Garmin ville. Jeg skar igennem, det blev ruten med forbud. Hvilken slags vej det var ved jeg ikke, men det var ikke motorvej. Der var 15 kilometer til næste ændring af rute, så der blev kørt stærkt, mellem 40 og 55 km/t, jeg skulle bare have det overstået. Heldigvis kom der kun en bil, og den var modkørende.
Lørdag(døgnet) var der hvor den længste strækning blev kørt, 410 kilometer. Jeg Power nappede når der var behov for det.
Dagens Etape(r):
Tæller: 2 Aktiviteter
Afstand: 410,29 km
Tid: 18:42:06 t:m:s
Gnsn. afstand: 205,14 km
Gnsn. hastighed: 21,9 km/t
Gnsn. tid: 9:21:03 t:m:s
Maks. tid: 16:27:32 t:m:s
Maks. afstand: 360,78 km
Maks. hastighed: 52,2 km/t
Maks. gnsn. hastighed: 22,1 km/t
Kalorier: 13.152 C
Højdeforøgelse: 363 m
Højdereduktion: 386 m
Punkteringer: 0<–!!
Søndag 12. maj 2013
Jeg ankom til Flevobike og André fra velomobilcenter.dk, som gave en interessant og informativ rundvisning hos Flevobike. Tak for det! Jeg fik noget at spise og en lur på et par timer eller 3, hvorefter vi cyklede over til velomobiel.nl for at kigge på min Strada
Imens André ordnede Strada, prøvekørte jeg en Flevobike Orca med E-assist. Fin velomobil, jeg vil på et andet tidspunkt lave et indlæg om denne prøvetur.
Jeg havde jo brugt eller misbrugt søndagen på at sove lidt, så klokken var ved at være sengetid efter vi havde spist på et pizzeria. Men inden jeg gik til køjs nåede jeg at se Andrés hemmelige træningsprogram, han har jo vundet “DM for liggecykler” 2 år i træk. Han skulle hente 2 velomobiler der skulle med til DK over hos velomobiel, jeg regnede med at han tog bilen med trailer der over, men nej på med løbeskoene, og så løb han over og hentede han først den ene, løb så tilbage efter den anden :-).
Dagen etape(r):
Småture 0 kilometer. GPS lå til opladning
Mandag 13. Maj 2013
Jeg var klar til afgang fra Flevobike omkring klokken 8.00, manglede bare lige at finde en Aldi.
Aldi og vejen nord på blev fundet. Lækker vej og cykelsti uden for Dronten
Det var en god og flad vej, så tempo var helt i top, og det giver jo sult. Jeg ville lige prøve de hollandske fritter med mayonnaise og en kop kaffe. De belgiske fritter er nu de bedste :-).
Der var broer over kanalerne, undtagen en, hvor der var en “One euro færge”
Jeg rundede de 9000 kørte kilometer i Strada, siden 24. november 2012 hvor jeg fik den.
Jeg kørte igen ad flotte veje, byer, hvor der engang imellem blev lagt lidt ekstra kilometer på tælleren, enten fordi jeg overså et lille skilt eller GPS ikke var hurtig nok til at angive sving.Skove med dejlige cykelstier og steder at holde spisepause
I byerne i Holland var det næste for meget med alle de cykelstier, der gik på kryds og tværs, svært at finde rundt hvis man ikke er lokal. Men dem uden for byerne var gode, selv når der var vejarbejde der på var det godt afmærket.
Besluttede mig for at spise tidlig aftensmad, på en “italiensk” restaurant, regnede jeg med at kunne få en pastaret, men nej, det var en Italiensk/Græsk. Så det var Pizza. Desværre tog det sin tid, da der samtidig med at jeg satte mig kom en varevogn med planter til udendørs dekoration. Det skulle alle 3 “kokke” deltage i, selvom den unge servitrice prøvede alt for at gøre dem opmærksom på at de havde kunder der gerne ville have mad. Endelig fik de bakset planterne på plads, jeg måtte op og flytte min Strada flere gange. Pizza blev serveret, sikken en skuffelse, de frosne pizza fra supermarkeder ville have smagt bedre. Der var drikkepenge til servitricen, mest fordi jeg havde ondt af at hun skulle undskylde overfor kunderne.
Flotte blomster, elendig pizza. Og det tog sin tid at få den.
Det bliver ikke til et genvisit der. Over 1 time tog det før den blev serveret, men det nytter jo ikke at græde over spildt mælk, eller dårlig pizza. Det var bare at cykle videre.
Inden længe var jeg på ind i Tyskland, det var lige før jeg overså grænsen
Det var så åbenbart blevet dagene hvor de henter skraldespande, resten af vejen i Tyskland stod der et utal af disse forhindringer.
Her er de endelig et sted hvor cykelstien er adskilt fra den tunge trafik, men ikke plads til 2 cykelister mødes, heldigvis kom der ikke modkørende
Sorte skyer hang forude, men det blev kun til let regn. Jeg nåede endelig færgen til Bremerhaven, desværre 1 time for sent, sidste færge var afgået. Næste færge var klokken 5.15
Tæller: 1 Aktiviteter
Afstand: 275,11 km
Tid: 10:29:56 t:m:s
Gnsn. afstand: 275,11 km
Gnsn. hastighed: 26,2 km/t
Gnsn. tid: 10:29:56 t:m:s
Maks. tid: 10:29:56 t:m:s
Maks. afstand: 275,11 km
Maks. hastighed: 45,1 km/t
Maks. gnsn. hastighed: 26,2 km/t
Kalorier: 10.292 C
Højdeforøgelse: 152 m
Højdereduktion: 143 m
Punkteringer 0 <–!!
Tirsdag 14. Maj
Der var jo ikke andet at gøre end at vente.
Jeg brugte noget af ventetiden til at lede efter et sted der åbnede tidligt til at få morgenmad, jeg fandt en tank der åbnede kl. 4.00, så efter 4 timer med lukkede øjne, kunne jeg køre derop og spise. Kunne se det var et sted hvor de lokale hentede mad på vej til arbejde, så der var et godt udvalg og kaffe. Så tilbage og med færgen.
Det var endelig holdt op med at småregne, solen begyndte, at varme det gav et specielt lys imellem træerne
Jeg fandt en lille vej for at spise og klæde om. Jeg sidder og fundere om jeg er på vej i den rigtige retning, jeg har selvfølgelig ikke noget papirkort med, zoomer lidt ud og ind på GPS, svært at se ruten når der er zoomet ud over større afstande, men kan da se den er på gale spor, GPS vil have mig omkring Hamburg, i stedet for at sejle over Elben. Det var så lige 50 km ekstra på kilometer kontoen. For rette ruten, så jeg ikke kommer til Glückstadt via Hamburg, hvilket ville være en tosset ide. Måske er Hr. Garmin ved at være træt.
Jeg havde ikke haft nogle punkteringer i Holland og Tyskland, men ville lige gå dækkene igennem, da jeg opdager en revne i dæk og slange. Det får lige sveden til at springe frem, men beroliger mig selv med at i Tyskland må de jo have Schwalbe dæk over det hele, hvis det nu skulle være.
Kom i tanke om at på vej ned havde jeg kørt igennem en by hvor der var byfest og var kørt over en flaske som gik i stykker, men var ikke punkteret , så havde ikke tænkt mere over det.
Det var nemt nok at finde en cykelhandler, eller de steder jeg fandt var steder hvor de også solgte andet. Første sted var en bil og cykelforhandler, jo jo han havde da dæk, om jeg skulle have 2, Ja tak 2 stk. 20″. Han vendte slukøret tilbage fra “lageret” de havde kun 1 og det var Roadstar til børnecykler, det kunne jeg ikke bruge til noget. Næste sted var en cykelhandler og Kjole(?) butik. Jeg fik åbenbart fat i den ekspedient der solgte kjoler, for dæk havde hun ikke meget forstand på. De havde også kun Roadstar i 20″. Jeg ville prøve en mere, det viste sig at være en rigtig cykelhandler, men dæk i 20″ havde han ikke. Mission find dæk afsluttet, nu måtte det jo bare holde resten af vejen, og det gjorde det.
Ankom til færgen over Elben solen skinnede stadig
En hurtig overfart og så kom de hurtige veje bag digerne, rigtig velomobil veje
Ved at trykke på billedet kan det ses i stor størrelse, og en skærm kan ses, det var en på en eller anden form for vind glider, der blev trukket af sted i vinden, der havde fart på oppe ved toppen af digerne, mens jeg kørte i læ i bunden.
Nordzee Kanalen blev krydset og endnu bedre veje åbnede sig. Flade og ingen vind. Men det eneste der var, at jagte, var et skib der sejlede i Kanalen
Selv efter 1500 kilometer var jeg i stand til at køre Strada op på 40-60 km/t på disse veje, og så jeg vandt over skibet 🙂
Det var så også det eneste sted på hele turen jeg oplevede en sur bilist, han dyttede brutalt og fægtede med armene mens han pegede ned mod kanalen, mon han ønskede mig i Kanalen, der var han lige ved at selv at ende, han blev pludselig klar over at bilen ikke styre sig af sig selv, så han var ved at køre i grøften/kanalen 🙂
Alle dage for jo en ende, det fik denne også.
Dagens Etape(r):
Tæller: 4 Aktiviteter
Afstand: 336,68 km
Tid: 15:23:05 t:m:s
Gnsn. afstand: 84,17 km
Gnsn. hastighed: 21,9 km/t
Gnsn. tid: 3:50:46 t:m:s
Maks. tid: 7:18:45 t:m:s
Maks. afstand: 163,50 km
Maks. hastighed: 65,8 km/t
Maks. gnsn. hastighed: 23,1 km/t
Kalorier: 11.415 C
Højdeforøgelse: 718 m
Højdereduktion: 725 m
Punkteringer: 0<–!!!
Onsdag 15. Maj 2013
Det var blevet onsdag og jeg nærmede mig den Tysk-Danske grænse, vejret startede fint med sol, dog lidt køligere end de forgående dage
Klokken 7.00 blev grænsen krydset, så var jeg i Danmark igen
Statoil cafeteriet servere morgenkomplet til 65 kr. spis hvad du kan og det skulle de ikke sige 2 gange 🙂
Holdt et par timers pause, hvor jeg også fik en længere snak med en togentusiast.
Jeg kunne sikkert havde siddet og snakket hele dagen, men jeg måtte videre, igen var der en del veje der er er super til velomobiler..
..og cykelstier hvor høj fart er muligt.
Det var nemt at holde en god fart på disse veje
Det var varmt, der var torden i luften, men nåede at tage 3 timer i den varme sol på en parkeringsplads, før det begyndte at trække op til regn, jeg havde fået at vide hjemme fra at er kunne forventes masser af regn og skybrud flere steder.
Jeg begyndte at køre om kap med regnen, men den kamp tabte jeg, især nu hvor flintstenen igen satte sig i dækkene, jeg punkterede den ene gang efter den anden, måtte også køre i læ flere gange
Sådan forsatte det, regn, tørvejr, punktering resten af den dag/nat, mit mål om at nå hjem natten til torsdag, blev godt og grundigt gennemhullet. Ruten op gennem Jylland var noget underlig, jeg kørte på kryds og tværs, GPS syntes også lige jeg skulle igennem de højeste punkter i Danmark, så det var forbi Himmelbjerget, det havde da sikkert være en god udsigt, men nu var det blevet mørkt og det regnede stadig.
Dagens Etape(r):
Tæller: 5 Aktiviteter
Afstand: 164,75 km
Tid: 6:44:58 t:m:s
Gnsn. afstand: 32,95 km
Gnsn. hastighed: 24,4 km/t
Gnsn. tid: 1:21:00 t:m:s
Maks. tid: 1:56:49 t:m:s
Maks. afstand: 52,17 km
Maks. hastighed: 67,2 km/t
Maks. gnsn. hastighed: 32,0 km/t
Kalorier: 6.316 C
Højdeforøgelse: 740 m
Højdereduktion: 668 m
Punkteringer : 10 <—!!!!!!
Torsdag 16. maj 2013
Det var en grå og tåget morgen, senere begyndte det at småregne.
Der var opholds vejr i Mariager, inviterede mig selv på kaffe hos familie i Hadsund, så var der kun 100 km hjem.
Efter at have indtaget en kande kaffe, fik jeg en madpakke med til det sidste stykke. Nu ville jeg og Strada hjem, men vi skulle lige tabe luften en sidste gang
Men så var der også fart i os, op til Færgen over Limfjorden…hjem…hjem..GO-GO
Vi var hjemme omkring kl. 23.00.
Dagens Etape(r):
Tæller: 10 Aktiviteter
Afstand: 208,22 km
Tid: 9:11:40 t:m:s
Gnsn. afstand: 20,82 km
Gnsn. hastighed: 22,6 km/t
Gnsn. tid: 55:10 t:m:s
Maks. tid: 2:17:42 t:m:s
Maks. afstand: 61,57 km
Maks. hastighed: 79,0 km/t
Maks. gnsn. hastighed: 36,9 km/t
Kalorier: 7.572 C
Højdeforøgelse: 805 m
Højdereduktion: 920 m
Punkteringer: 4 <–!!
Strada og jeg havde tilbagelagt 1955 kilometer på 6 dage med 1 hviledag/værkstedsdag må siges, at testen er bestået 🙂
Efter en god nats søvn var det tid til at resonere over turen, oplevelserne og hvad jeg kunne forbedre.
Dækvalg:
Marathon Racer,18 punkteringer må siges at være i overkanten, alle i Danmark hvor der er mange flintsten. Selvom der hurtigt kan skiftes slange går “Formel 1” teknikken hurtigt af fløjten når der skal pakkes sager ind og ud af Strada. Punkteringer er altid ubelejlige de kommer ikke lige når det er pause tid. Det giver så ca. 18 x ½ times = 9 timers ekstra stop, hvilket svare til omkring 200 kilometers cykling. Mit valg af dæk fremover bliver de gode Marathon Plus, som jeg kun har haft 4 punkteringer på 8000 km. Hvis jeg tæller kilometerne med i Leitra er det 38000 kilometer med 8 punkteringer i alt!
Marathon er sikkert udmærket til småture og cykelløb, men til langture vil jeg ikke bruge dem mere. Efter denne tur var de også nærmest slidt op, slidlagene begyndte at smuldre, så er der ikke mange kilometer tilbage i dem.
GPS:
Jeg vil huske at tage kort med, for at undgå omveje. Desuden er det bedst at lave en del byer som “waypoints” med max 100 km imellem, og så bruge navigationen til at finde disse, og når disse nærmes, sætte den til at navigere til næste by. Skærmen er for lille til at se om man er på rigtig vej ved lange ruter, når der zoomes ud.
Det var en utrolig god tur, mødte en masse flinke mennesker, især tak til en chauffør der gav mig dejlig varm kaffe en af morgenerne.
Trods punkteringer og regn var det en tur jeg godt ville gentage uden at det skulle være en test, men ganske “almindelig” touring.
Jeg giver turen [rating=6]
Ses derude, pas på jer selv og andre!
It was a great read Soren, would love to do something like that one day soon!
Well done 🙂
Thanks, Terry.
I hope that you can be on the road a long bike ride soon, it is a wonderful experience. It gives a special feeling to have completed X number of miles.
With velomobile greeting
Soren / Velostrada
Hej Søren har lige siddet og læst din beretning super god læsning:-)
Godt kørt iøvrigt.
Godt at vide at Strada´en er god til langture,skulle gerne få min egen i juli måned:-)
Hej Michael
Takker
Glæd dig, det er en fantastisk cykel/velomobil, du vil ikke hjem når du først er ude at køre 🙂
Thx for this great report!
regards
Paul – Strada 94
Thanks, Paul. I also like your webpage
Regards
Søren/Velostrada
Hej Søren,
fint rapport, og turen må være god bevis på, at du er klar til SBS!
mht. dæk er jeg lidt overraskede over de mange punkteringer. Oplever du i generelt flere punkteringer i trehjulede, eller var du bare uheldig?
Problemet med Marathon Plus dæk, er at de er langsomme og uflexible. Du kunne prøve Marathon Supremes (de er tilgængelig i 20″) som er kun lidt langsommere end Marathon Racers. Jeg har kørt omkring 5000km på et par supremes uden punkteringer, dog mest af det uden for Danmark.
Selv kører jeg i øjeblikket med Schwalbe Kojak (35-622) på min brevet cykel. Jeg har haft 2 punkteringer på ca. 2500km med dem.
/durrin
Hej Durrin
Jeg regner med, at jeg har været ekstrem uheldig med punkteringer. Der er normalt ikke flere punkteringer på en 3 hjulet end 2 hjulet Jeg tror hellere ikke det er normalen at punktere så mange gange med Marathon Racer. Problemet var at der var flintsten over hele vejen pga. regn/skybrud, så det var ikke til at undgå dem. Der var ingen punkteringer i Tyskland og Holland, der var så hellere ikke flintsten 🙂
Jeg ved godt at Marathon Plus er tungere, men jeg oplever ingen eller kun meget lidt forskel i farten i forhold til de lettere dæk.
Mvh. Søren
Hej Søren
Flot beretning – man får helt lyst til en velomobil 🙂
Det lyder som om du er ved at være klar til SBS – du skal bare være opmærksom på at der er en del højdemeter – især de to sidste dage – som kan være lidt svære for en velomobil pga. vægten. Så ud og træn noget bjergkørsel 😀
Mht. punkteringer: Du kunne prøve med dækindlæg – det hjælper ikke på at dækket bliver slidt op men du pukterer ikke så meget. Jeg bruger nogle, der vist hedder ProLine Anti Platt.
/Jan
Hej Jan
Takker. Jeg vil da anbefale dig at tage en prøvetur i en af de forskellige modeller de har hos velomobilcenter.dk i Ganløse. Men pas på, det kan være lysten til at eje en bliver endnu større 🙂
Vedrørende bakker, det er så akillessenen på en velomobil, men det er bare i laveste gear og læne sig tilbage. På min hjemtur fra Holland sendte GPS mig op og ned af DK’s højeste, det gik fint med at komme op, selvom de ikke kan sammenlignes med de højdemeter der er i SBS.
Vedrørende punkteringer er jeg gået tilbage til Schwalbe Marathon Plus, tungere dæk men hellere det end punkteringer. Nu var det også unormalt mange punkteringer jeg havde, pga. de skybrud og masser af regn der havde strøet filtstenen ud over hele vejen.
Hilsen
Søren/Velostrada
der var noget andet, jeg gerne ville spørge om…
Hvorfor optager du så mange forskellige “aktiviteter”? Personligt (det er selvfølgeligt ikke det eneste rigtige måde at gøre det på), plejer jeg at optage en aktivitet om dagen. Jeg kan finde på at have en aktivitet, der spreder sig over 2 dage, hvis det er inden for en vågne-periode. Jeg ville nok også optage mine 600km brevet’er som èn aktivitet, bare jeg kunne være sikker på, at Edge’n ikke gik i baglås over, at der var en aktivitet længere end 24 timer.
På denne tur er der mange “Aktiviteter” på hjemturen, især stykket nede fra Sønderjylland og op til Midtjylland, det var fordi jeg startede ny aktivitet hver gang jeg punkterede, for at holde tal på disse :-). Nej, det var fordi GPS var ved at “fryse”, så det var for at gemme ruten.
Normalt afslutter jeg en aktivitet, hver gang jeg når hjem, dette fordi at det er forskellige ruter/ture jeg køre, vejrforholdene kan være anderledes, en rute kan være flade en anden med bakker, derfor er det nemmere at “analysere” disse aktiviteter for hver tur. Jeg har oplevet at min tidligere Garmin 705 “frøs” og jeg mistede en 350 km rute, det har jeg så ikke oplevet med Garmin 800. Jeg mangler stadig at ramme dens begrænsning, jeg har ikke fundet et sted hvor det står nævnt, hvor lang rute/tur den kan tracke. Det eneste jeg har fundet er at det er max 1000(?)ruteændringer(?), hvordan det lige skal opfattes har jeg ikke fundet ud af. Nu vil jeg prøve med 400 km og 600 km Brevet i en rute, så må jeg se om den kan det.
Mvh.
Søren/Velostrada