Hurtig…Trafik…Klamper

I dag var det årets første tur til Skagen, en rute der er flad som en pandekage.

Årets første tur til Skagen i Strada
Årets første tur til Skagen i Strada

Så den burde være…

Hurtig…men der er også trafik.

Da jeg nåede Skagen, og standsede for en kort stund, var der en bil der kørte op på siden af mig, og der blev sagt: ” Du er godt nok hurtigt…Vi så dig i Elling….og nu er du her, samtidig med os”. Jeg svarede: ” Ja, det er muligt at holde en god hastighed, når der ikke er for mange forhindringer eller trafik på cykelstien”

Nu var han kørende i en bil, hvor man helt sikkert kunne miste kørekortet op til flere gange hvis han havde trådt pedalen i bund på hovedvejen, men han havde kørt efter forholdene og trafikken. På samme måde er det med en velomobil, du kan køre stærkt, men der skal køres efter forholdene, det hjælper ikke at skræmme gående eller andre cyklister fra vid og sans.

Ruten til Skagen byder på gode strækninger hvor der nemt kan køres 40-50 km/t i velomobil, men især i ferie og sommerperioden er der mange der cykler( og går) der. Ofte er det turister, der ikke er vant til at cykle, og især ikke blandt andre, heldigvis kan de hurtigt spottes, så jeg tager ekstra hensyn til dem. Så hvis man vil udnytte en velomobils hastigheds potentiale, er det ikke Skagen man skal cykle til, men hvis det er for at nyde turen er det er det en fantastisk rute, især stykket hvor man cykler imellem klitterne.

Strada velomobile Hulsigstien
Strada velomobile Hulsigstien

Nedenunder ses splits:

Splits Tid Samlet tid Tid i bevægelse Afstand Gennemsnits

hastighed

Gennemsnit kadence cykel
1 1:02:34 1:02:34 1:02:30 32,92 31,6 80
2 10:59 1:13:32 10:48 5,51 30,1 82
3 19:09 1:32:42 18:58 7,92 24,8 75
4 1:13:11 2:45:53 1:13:03 32,81 26,9 72
Total 2:45:53 2:45:53 2:45:19 79,16 28,6 76

 

  1.  Er Elling-Skagen(Byskiltet) hvor der der mange steder kan køres 40-50 km/t (udenfor sommersæsonen), der var denne dag en del steder med “forhindringer” så falder gennemsnittet hurtigt fra 35-38 km/t til 32 km/t
  2. Fra Skagen by skilt og til Grenen. Langsomt gennem byen(Trafik)
  3. Grenen til Skagen Byskilt via Havnen (Mange mennesker)
  4. Skagen Byskiltet-Elling Langsom hjemtur. Klampe problemer( læs længere nede)

Så det at køre velomobil er ikke ensbetyndende med, at der er fuld fart over feltet konstant, fordi man har en “racerbil”, behøver man ikke at træde pedalen i bund konstant. Fordelen ved velomobilen er at du kan køre stærkt hvis forholdene er til det, men du kan også køre med en god hastighed, selvom det kun er et “Joyride”, som denne 44 min. lange video giver et indblik i:

Det er ikke alle der har lyst til at se en træde rundt i 44 min, så derfor er de fleste film på youtube, inklusiv mine egne redigeret så alt det “kedelige” er redigeret fra. Det giver ofte et urealistisk billed af vores hastigheder, for som det ses fra Skagen turen er der meget der har betydning for gennemsnitsfarten( Læs også længere nede Klamper). Så hvis man vil se nærmere på hastigheder er det oplagt at se på de steder hvor turen(e) og data bliver lagt op.

Exceed limits...Drive Velomobile
Exceed limits…Drive Velomobile

Mine ture og data er tilgængelig for alle her:

Det kan være der nogle af stederne skal logges ind for at kunne se detaljer.

Fra mine 2 prøveture i DF Xl og Quest Carbon prøvekørsel har jeg fået en del spørgsmål, men især omkring hastigheden. Da det var forholdsvis korte prøveture…

Prøveturen i DF Xl 23-03-2016
Prøveturen i DF Xl 23-03-2016

….den ene tur(DF Xl) længere og flere bakker end den anden(Quest)….

Prøveturen i Quest Carbon 23-03-2016
Prøveturen i Quest Carbon 23-03-2016

er det eneste jeg kan konkludere at de begge var lette, er helt sikkert hurtigere end min Strada og der skulle bruges langt mindre kræfter til at køre op ad bakke, især med DF Xl

I forbindelse med prøvekørslen blev der justeret…

Klamper på mine sko

Under justering af DF Xl, blev klamper på mine sko flyttet, det havde jeg selvfølgelig glemt alt om, da jeg cyklede mod Skagen idag.

Så på vej hjem fra Skagen måtte jeg ned i hastighed, for den ene fod var begyndt at blive øm, fordi klampen ikke sad det korrekte sted længere. Krank og Klampernes placering er det der skal være i orden i en velomobil, ellers kan der hurtig opstå ømme led, muskler eller fødder. Se eventuelt Velonaut eller Velo Av

Nu plejer jeg at få af vide jeg køre rundt med en del vægt, ekstra slanger, lappegrejer og værktøj i en taske. Men lige netop på denne tur stod tasken med alt, hjemme på gulvet i garagen, så det var ikke muligt at flytte klamperne, for at det ikke skulle være løgn, begyndte den ene af klamperne at løsne sig. Så tempoet faldt yderligere, men så slap jeg da også for at få ømme fødder.

Vel hjemme måtte jeg lade den ene sko sidde i pedalen, mens jeg kravlede ud af Strada, da klampen havde løsenet sig så meget at jeg ikke kunne klikke ud af pedalen, godt jeg ikke skulle ud af Strada på havnen i Skagen 🙂

Men det var hurtigt løst når man nu har værktøjet, stående så fint i tasken i garagen. Af med pedalen og vippe lidt med skruetrækker,  så var den af.

Klampen sidder fast
Klampen sidder fast

Så nu går det næste par dage med at finde præcis det sted, hvor jeg havde klampen placeret før…..

Vi ses derude….forhåbentlig med strammet klamper 🙂

 

 

Skriv en kommetar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.