- Klar til PBP 2015?
- Så det mod syd
- 4200 kilometer 20 dage
- PBP 2015 lige til tiden
- Sådan oplevede jeg Paris-Brest-Paris 2015 1
- Sådan oplevede jeg Paris-Brest-Paris 2015 2
- Sådan oplevede jeg Paris-Brest-Paris 2015 3
- Sådan oplevede jeg Paris-Brest-Paris 2015 4
- Sådan oplevede jeg Paris-Brest-Paris 2015 5
- Sådan oplevede jeg Paris-Brest-Paris 2015 6
- Mine tider og tal fra PBP 2015
Er jeg klar til Paris-Brest-Paris 2015? Jeg har kvalificeret mig, har fået “Endeligt Godkendt” bekræftelses mail og “frame nummer” som er F027, det er i og for sig ensbetydende med:
Jeg er klar!
Siden foråret 2013 hvor jeg kørte mit første 200 km Brevet og…
…efter jeg havde deltaget i SuperBrevetScandinavia fandt jeg ud at langdistancecykling helt sikker var mig Beretning fra min deltagelse her: Super Brevet Scandinavia 2013
Tempo og tid
Det har dog været proces hen mod målet,for at finde det rette tempo at cykle i. Cykling i Randnonneurs regi er en del anderledes end andre cykelløb, Brevet’erne er ikke konkurrenceløb, så deltagerne rangordnes ikke, der gælder andre regler, ( læs om dem på Audax Randonneurs Danemark) man kan ikke bare gennemføre et Brevet hurtigst muligt, da der både er en mindste og maximum hastighed der skal overholdes (generelt om Randonneuring på engelsk Wikipedia). Vigtigst af alt er at der er, at overholde den maximum tid der er sat til de forskellige distancer, der er ingen pardon hvis de overskrides:
200 km = 13.30 timer
300 km = 20.00 timer
400 km = 27.00 timer
600 km = 40.00 timer
1000 km = 75.00 timer
1200 km = 90.00 timer
Derudover er der åbne og lukketider på kontrolstederne, der skal overholdes, derfor er det hellere ikke bare at træde alt hvad man kan i pedalerne, da man kan risikere at kontrolstedet ikke har åbent, hvorved man bliver nød til at vente til det “åbner” omvendt kan man hellere ikke tage, en for lang pause eller hvile/sove for længe da man kan risikere, at der er lukket.
Til SBS 2013 kunne jeg øve mig lidt på tempoet, det svingede dog, da der var nogle lidt større “bakker” jo længere vi kom nord på.
Super Brevet Scandinavia 2013
Sammenligning af dagene i det 1200 km lange Super Brevet Scandinavia 2013. Data som højde, rute og lignede for de enkelte dage er udeladt, men kan ses under Linkene, som er til data på Garmin Connect. Totaler er taget fra report på Garmin Connect, og totaltiden SBS 86:57:00 er den officielle tid fra www.superbrevetscandinavia.dkDag | Kilometer | Tid i Bevæge | Totaltid | Snit/km/t | Link |
---|---|---|---|---|---|
1 | 331 km | 11:15:45 | 14:48:00 | 29,4 km/t | SBS 2013 Dag 1 |
2a | 143 km | 5:22:05 | 6:20:33 | 26,8 km/t | SBS 2013 dag 2a |
2b | 176 km | 6:20:05 | 7:24:01 | 27,9 km/t | SBS 2013 dag 2b |
3 | 325 km | 13:38:54 | 16:35:32 | 23,9 km/t | SBS 2013 dag 3 |
4 | 233 km | 10:27:08 | 12:58:14 | 22,4 km/t | SBS 2013 dag 4 |
4 dage | 1.213 km | 47:16:58 t:m:s | SBS 86:57:00 | 25,8 km/t |
Herunder i tabellen kan man se ændringerne siden de første Brevet`s og som jeg har nævnt i mit indlæg “Er hastigheden forsvundet?” er den ikke forsvundet men jævnet ud over længere distancer 🙂
Brevet 2013-2015
Sammenligning af mine kvalifikations Brevet siden 2013. Dog er 200 og 300 km ikke med fra årene 2014 og 15, da der også er cykling med til og fra start. Data som højde, rute og lignede for de enkelte Brevet er udeladt, men kan ses under Linkene, som er til data på Garmin ConnectÅr | Brevet/Km | Tid | Totaltid | Snit/km/t | Link |
---|---|---|---|---|---|
2015 | 600 | 24:59:00 | 35:37:39 | 24,0 km/t | 600 km 2015 |
2014 | 600 | 24:42:38 | 35:14:38 | 24,4 km/t | 600 km 2014 |
2013 | 600 | 21:53:51 | 33:16:59 | 28,0 km/t | 600 km 2013 |
2015 | 400 | 14:45:40 | 19:15:16 | 27,5 km/t | 400 km 2015 |
2014 | 400 | 13:45:25 | 18:05:39 | 29,5 km/t | 400 km 2014 |
2013 | 400 | 13:10:26 | 18:34:15 | 30,8 km/t | 400 km 2013 |
2013 | 300 | 10:19:00 | 14:30:41 | 29.3 km/t | 300 km 2013 |
2013 | 200 | 7:10:31 | 9:29:44 | 28,7 km/t | 200 km 2013 |
Som nævnt er tabellerne “renset” for højdemeter, kadence, vejret og ligende, da det ifølge min overbevisning er sekundært i et Brevet. Du har x antal kilometer der skal køres inden for x antal timer, om der er op eller ned ad bakke giver hverken mere eller mindre tid. Mindste gennemsnithastighed er ca. 13 km/t, for at gennemføre et Brevet inden for tidsgrænsen. Men det vil så betyde at der ingen tid er til overs, til at holde pauser, så det gælder om at holde et gennemsnit, så der kan hentes tid til, at holde pause.
På de længere Brevet (+600 km) skal der måske også søvn til. Derfor lavede jeg den tabel oversigt for at se om jeg havde fundet et tempo der passede til at kunne gennemføre Brevets inden for tidsrammen, og alle har jeg gennemført og stadig haft tid til overs.
Planlægge PBP 2015
Det gælder så om at studere ruten, planlægge hvor og hvornår man vil holde længere pause(Spise, hvile, sove), det bedste er at holde dem ved kontrolstederne da man så har et overblik over hvor mange kilometer man har nået og tiden der er brugt på det. Men fordelen og forskellen på et Brevet og et cykelløb er, at man kan stoppe og hvile sig når man har lyst eller trænger til det.
Jeg havde siddet og studeret ruten i timevis, set hvornår og hvor langt der var mellem kontrolstederne, noteret, sat krydser. Det viser sig at jeg kunne have sparet mig besværet, da den endelige tilmelding kom var der også en fin pdf med mange informationer og et fint overblik , endda med markeringer hvor der er muligheder for spisning og søvn. Min formodning er, det er baseret på erfaringer fra de mange tusinder der allerede har kørt Paris-Brest-Paris gennem årene, så det er ikke noget der er grebet ud af den blå luft, men solide erfaringer.
Og den anden vej…
…når jeg også ved hvornår “åbne og lukketiderne” er på kontrolstederne er det jo “bare” at cykle og overholde dem…
Som det ses er der en fordel at køre på eller i Specialcykler, med hensyn til hvornår kotrollen er “åben”.
Min intention er at holde et gennemsnit på 24-26 km/t, således at jeg ikke bliver overanstrengt, men stadig “tjener” tid til at sætte ind på “hvile/pause kontoen”
Ruten
Ruten er findes på Openrunner PBP 2015 , og den skulle være markeret udmærket…
Det er muligt at følge en deltager, på “Riders Follow up” når starten er gået, ved at bruge navn eller nummer på deltageren. Hvis du vil se hvor langt jeg er kommet er det Søren Flensted Möller, da jeg har erfaring med, at mit navn ofte staves forkert, på grund af de nordiske bogstaver, så nemmest er nok at søge på deltager nummer DK-1249 eller hvis det er stelnummer (Frame number) F027
Jeg vil forsøge at opdatere undervejs på Facebook siden Velostrada.dk måske her på siden eller Velostrada Brevet men af erfaring ved jeg, at det ofte er svært at få ordentlig forbindelse, og ligeledes kan det være tidskrævende, tid som bruges bedst på at hvile og spise.
Selv om ruten er godt afmærket, har jeg min følgesvend med som er Hr. Garmin 800, dels for at det er nu meget rart at følge med undervejs, og hvis jeg bliver væk for mig selv, kan “han” lede mig på rette spor igen,desuden at have data med hjem. Jeg håber jeg kan optage en del video fra turen, med mit Garmin Virb Elite og GoPro
Jeg er lidt i tvivl om hvor meget data min gamle Garmin 800 kan gemme, jeg ville gerne have haft en ekstra eller nyere GPS så jeg havde en i tilfælde at tekniske problemer, og haft 2 stk Virb kamera Elite med af samme grund, og da det kan styres fra Garmin GPS eller tilhørende mobil app og redigereringen bagefter er betydelig nemmere. Desværre er budget til at investere i flere “gadgets”, overskredet. Hvis du skulle have en Garmin GPS, eller måske et Garmin Virb Elite der bare ligger og samler støv, er jeg måske interesseret. Dog må jeg tilføje, at prisen skal være utrolig lav, ja nærmest på “donations niveau” 🙂
Formen er i top, Strada er klar til at “æde” kilometer, dog med et lille eftersyn inden afgang hos velomobilcenter.dk, især hvis jeg også skal cykle ned og hjem. Så vil min rute se nogenlunde sådan her ud.
Så jeg er klar til start om 46 dage! Men vil nyde sommeren herhjemme først med træning :-).
garmin grzzzttrr pfft grrrrrr
Ha ha :-). Peter you know it was not Garmins fault, that you did not turn power on :-).You`r a crazzzy Dutch 😉
How is the “new” one doing it? Still trouble?
/Søren
Since John is in England he wordks fine ☺. Battery live is 8 hours. In my new DF I have USB on board for loading the GPS, I’m real happy with it now.
Regards Peter
Yes Peter, John is the one to blame :-). Nice that it works, so you can find your way home 😉
Good luck with the PBP. I wish I could do it this year but I have other commitments this year. I will follow your results from here in Canada.
Thank you, Kevin.