- Service og sliddele
- En kamel bag sædet
- Dæk er da bare runde
- Strøm og løse forbindelser
- Det bedste batteri?
- Vedligeholdelse af Strada
- I regn,blæst, kulde og sol
- Standard eller Risse Astro 5 Støddæmper
- Strada og Sturmey-Archer
- Vinterdæk og Velomobil
- GPS og Velomobil
- Et lys i mørket
- I blæsten skulle Strada ud
- Undskyld Jeg så dig ikke
- Let og hurtigt
- Vægt
- En lille detalje
- Kolde fødder
- Marathon plus i sneen
- Virb Og GoPro
- Fart og Gennemsnit
- Træd til du letter
- Træd til du letter 2
- Snapshots på farten
- Bang!
- Booster dims
- Er hastigheden forsvundet
- Når det bliver køligt og mørkt
- Blæst og en flad fornemmelse F-Lite
- Det er årstiden igen
- Velonaut eller Velo Av
- 2700 km første punktering på F-Lite 50-406
- Vinteren kommer igen i år
- Se Mor…uden hænder
- Vintertid er lig med lygtetid
- Den hastighed
Nu er det ikke at få “kolde fødder” ved alteret, jeg lige tænker på, men bogstaveligt talt kolde fødder, jeg tror alle har oplevet , at have kolde fødder, det er ikke særlig rart.
Jeg mindes de gange, hvor jeg som knægt kom hjem med fødder der var stivfrossen, efter timevis af leg i sneen, for hvorfor gå hjem når jeg havde det sjovt. Men har heller ikke glemt den smerte det gav, når fødderne langsomt fik varmen igen.
Når man har det sjovt er det irriterende, at cykle hjem eller afkorte turen fordi fødderne er kolde.
Korte kolde fakta
Hvorfor kolde fødder?
Hvis der ikke ligger sygdom til grund, er det kroppens naturlige reaktion på kulde, først at mindske blodforsyningen til fødder, tæer og fingre, fordi de groft beskrevet ikke er nødvendige for at holde dig i live, så for at sikre mindst muligt blod afkøles, derved holder vitale dele af kroppen varmen
Hvad kan du gøre?
Da fødderne (og fingerne) ikke har så mange muskler til at generere varme, gælder det om, ofte at bevæge dem. Sørg for at resten af kroppen har det varmt og tørt. Tøj der passer til vejret. Det er først når der er “overskud” af varme, at det sendes ud til til de ydre dele.
Velomobil og kolde fødder
Generelt
Kør velomobil, så undgår du det, er ligeså så usandfærdigt, som at påstå du aldrig sveder i en velomobil. Du kan komme til at fryse og svede i en velomobil, endog begge dele samtidigt.
Men ved at du sidder inde, beskyttet fra den direkte påvirkning af vind og kulde, vare det meget længere før du begynder at mærke kulden bevæge sig ned til fødderne. Hvis du ikke køre med kåbe,skum dæksel, visir eller andet der dækker for vinden og kulden så dette undgås på hovedet og overkroppen, bliver du selvfølgelig hurtigere afkølet.
Min erfaring
I Strada har jeg oplevet det, nogle gange på meget lange ture, som hjem fra Sjælland i vintermånederne, det sker på de sidste 20-30 km, årsagen er helt sikkert at der har været ikke mere energi til at producere varmen, jeg vil bare hjem så stopper ikke for at spise noget og reservelageret er tømt.
Den første vinter havde jeg også kolde fødder på kortere ture, fordi jeg ikke tænkte mig om. Manglende erfaring og tanken har sikkert været det ikke var nødvendigt at have varmere tøj på, eller en ekstra trøje med til at skifte.
Men jeg er da blevet klogere….
Hvordan undgår jeg kolde fødder.
Jeg må tilstå, at jeg ikke kan undgå det helt, men har reduceret det så det er sjældent og til at leve med, og som bekendt dør man ikke af kolde fødder, selvom det føles sådan.
Løsningen er i hvert ikke store vinterstøvler..
Selvfølgelig, de er varme i timevis på en vandretur, men størrelsen gør at de er totalt uegnet i en velomobil..
For at tage det øverste billed, måtte jeg sætte støvlerne op nedefra, da jeg ikke kunne få dem ned igennem fodhullerne i Strada :-).
Netop fodhullerne kan bidrage væsentligt til køling af fødder, da vinden suges op forbi på vejen gennem kabinen igennem dem, næsten som skorstens effekten. Det er jo perfekt køling i varme, især om sommeren. Det ville være nærliggende at lukke de huller om vinteren, men det giver så et problem med fugt. Hvis der bliver for fugtigt inde i Strada afkøles kroppen hurtigere, og du vil alligevel ende med kolde fødder. Jeg har også hørt fra andre velonauter, at selvom deres velomobiler er bygget uden huller til fødderne har de også oplevet kolde fødder. Så jeg har fravalgt den mulighed.
Min løsning har været sko jeg kan bevæge tæerne i, der ikke strammer, men hellere ikke for løse, der er plads til tykkere sokker der kan holde på varmen, derudover har jeg altid ekstra sokker og trøje med til at skifte når jeg bliver for fugtig. Jeg sørger også for, at have noget spiseligt med i tasken, så der er noget energi til at producere varme.
Det er ikke vinter mtb sko, men der er færre ventilations huller end dem jeg bruger om sommeren
I julegave fik jeg et par dejlige strømper, som jeg ikke har prøvet før, så måske bliver det dem fremover. Nu har det godt nok ikke være den koldeste vinter til at teste “varmt tøj”, men er blevet glad for det mærke.
De er fra Gripgrab.com, hvor der kan findes flere varmere sokker.
Jeg har prøvet overtræk, ikke fra Gripgrap, men de var mest beregnet til at beskytte mod skoene mod vand, hvilket ikke er nødvendigt i en velomobil.
Hvis vi nu havde fået en rigtig kold vinter med minus 5-15 grader ville jeg have overvejet at have stak Heat Pax, med i tasken, som er varmeafgivende indlæg til sko, handsker og krop. Prisen er ikke afskrækkende cirka 13 kroner for 5 timers varme i sko er vel rimeligt
Her i de kolde måneder har jeg også skiftet ventisit sædet ud med et fåreskind, det holder ryggen varm og mere fugtfri.
Det kan virke som en simpel løsning, men i mit tilfælde har det hjulpet. Ofte kan man cykle længe og langt uden at at have behov for en hvile pause, men det hjælper, at stå ud engang i mellem og bevæge fødderne. De få gange, siden de små tiltag, hvor har fået kolde fødder, er mens jeg har måtte blive siddende i Strada på grund af kølig blæst, mens jeg ventede på diverse færger.
Diverse “vinter” udstyr. Tryk på billed for store billeder og tekst:
Vi ses derude..helst med varme fødder
Jeg har også haft kolde fødder i Stradaen, selv med vinterstøvler, men efter jeg købte nye og større støvler, er det ikke så galt længere. Det er meget vigtigt at støvlerne ikke klemmer fødderne eller føles stramme. Jeg har også nogle sokker i kunststof, som er vævet som frotté, som jeg mener hjælper mig med at holde fødderne varme.
Og så er der noget med at trække i pedalen med foden, så man ikke har tryk på trædepuden hele tiden. Min teori er at konstant tryk på trædepuden forhindrer blodgennemstrømningen, og så bliver fødderne kolde.
//Halfdan
Du har helt ret , Halfdan. Ikke klemme eller stramme. Bevæg fødderne(tæerne). Som nævnt hvis du køre uden Hood eller visir er det nødvendigt at holde hovedet og overkroppen varm med ordentligt tøj ellers har du hurtigt kolde fødder.
Men nu er der jo ikke så lang tid til foråret :-). Vi ses jo nok til den tid. God vind og varme fødder til dig 😉
Hilsen Velostrada/Søren
Hej,
Jeg skal lige høre om, et måske irrelevant spørgsmål, i forhold til det her forum, men det der fåreskind du der på billederene, er det bare almindelig sort, og hvilket får er det?
– Jeg synes nemlig at det ser helt vildt flot ud og egentlig lidt på udkig efter et. Men synes ikke at jeg kan finde lige præcis den sorte farver.
Kan du fortælle mig om det er sådan et her, sort lammeskind
Hej Anja
Der er bare at spørge løs, om alt hvad du ser 🙂
Det er en del år siden jeg købte det, men jeg mener det er identisk med dette: http://jysk.dk/indretning/skind/lammeskind-kejserlind-50x80cm-sort . Selv efter meget brug er det som nyt, dejlig blødt og varmende. Kan klart anbefale det til brug på kolde dage, og/eller dekoration resten af året.
Venlig hilsen
Søren/Velostarada