- Service og sliddele
- En kamel bag sædet
- Dæk er da bare runde
- Strøm og løse forbindelser
- Det bedste batteri?
- Vedligeholdelse af Strada
- I regn,blæst, kulde og sol
- Standard eller Risse Astro 5 Støddæmper
- Strada og Sturmey-Archer
- Vinterdæk og Velomobil
- GPS og Velomobil
- Et lys i mørket
- I blæsten skulle Strada ud
- Undskyld Jeg så dig ikke
- Let og hurtigt
- Vægt
- En lille detalje
- Kolde fødder
- Marathon plus i sneen
- Virb Og GoPro
- Fart og Gennemsnit
- Træd til du letter
- Træd til du letter 2
- Snapshots på farten
- Bang!
- Booster dims
- Er hastigheden forsvundet
- Når det bliver køligt og mørkt
- Blæst og en flad fornemmelse F-Lite
- Det er årstiden igen
- Velonaut eller Velo Av
- 2700 km første punktering på F-Lite 50-406
- Vinteren kommer igen i år
- Se Mor…uden hænder
- Vintertid er lig med lygtetid
- Den hastighed
Let bagage giver hurtigere fart, det er så nemt at skrive, men der skal tages nogle beslutninger inden der pakkes.
Sad og ledte efter udstyr til fremtidige ture, fandt en side med et billed af en velomobil der var pakket til en meget lang tur.
Det giver jo et smil på læben at se en så pakket velomobil, at “Travel light and fast” nok ikke kan bruges dette tilfælde. Det er fra siden Letsgoharry. Han har rejst meget rundt, dog ikke i velomobil hver gang. Jeg har ikke fundet ud af om han fuldførte turen endnu, kun at han havde for meget vægt i nogle bjerge, og hvad der siden skete har jeg ikke kunne læse mig frem til. Grunden er nok at sidens opsætning er lidt tung at komme igennem.
Det er ikke altid nemt at vide hvad man skal have med på en cykeltur, det gælder om at tænke sig om og udnytte den plads man har til rådighed. Når det er skrevet betyder det ikke at ethvert “hulerum” absolut skal fyldes ud, det gælder om at passe på der ikke går “Charterrejse” i pakningen.
Da jeg havde Leitra, med det store bagagerum, kom der ofte for meget med, men det var nemt at komme til det der lå i bunden. Anderledes er det med Strada, der er plads nok, men det skal pakkes med omtanke.
Billedet af Harrys pakket Leiba, fik mig til, at mindes hvordan Strada blev pakket til den første lange tur. Det var en forlænget weekendtur til Holland pakket til bristepunktet, med tøj til varme og kulde
Jeg behøver vel ikke, at nævne at jeg kun fik brugt en ¼ af tøjet. Meget unødvendigt blev slæbt med.
Da det så blev tid til Eurotour 2013, havde jeg det i baghovedet, men åbenbart blev det der, for jeg havde også en del med på den tur, nu var det jo 18 dage jeg skulle være væk, så stablen af tøj blev større og større, heldigvis var der ikke plads til det hele
Men der var alligevel 1 kg tøj for meget med, 1 kg blev til 4 kg, da det absolut skulle regne den nat jeg havde vasket trøjer, og hængt dem til tørre på en “Camping Municipale” i Frankrig. Jeg valgte, at lade de 4 kg blive i Frankrig, de ville ikke tørre inde i Strada, og en hel dag med så fugtigt tøj liggende inde i kabinen havde jeg ikke lyst til.
Heldigvis har jeg taget ved lære, men det har også taget sin tid at komme til en beslutning. Det er maximum 10 kg bagage, inklusiv telt og div..
Når man har sagt T må man også sige S og L: Telt, Sovepose og Liggeunderlag, det var egentlig også dette jeg havde surfet rundt og ledt efter på nettet da jeg “faldt” over den pakket Leiba.
I Leitra kunne teltet ikke være i bagagerummet, uden det var besværligt at komme til andet udstyr men lå ved siden af mig i kabinen.
I Strada kan og skal teltet ligge bagerst i den ene side så det skal have en max længe og bredde og vægten være lav. Der findes en del telte der opfylder de krav, men prisen ligger ofte i den høje ende. Kvalitet og pris hænger måske sammen, men nu er en velomobil ikke egnet til at tage en tur gennem den Sibiriske vinter eller klatre tur op ad de store fjeldesider, så jeg kan godt leve med et telt der ikke er lavet til de forhold.
Jeg har haft dyre telte, men jeg har en evne til kun at få telte til at holde i max. 2 år uanset prisen. Dog holdt mit billige telt til Eurotour 2014 kun til den tur, jeg kom til at ødelægge det ved nedpakning den morgen det regnede i Frankrig. Det holdt dog hele turen, med lidt gaffatape, det endte sine dage i Ribe som legetelt hos en familie. Prisen var 400 kr.
Fandt samme telt igen til Eurotour 2014, da det lige havde den rette pakke størrelse og vægten var 1,2 kg.
Det er ikke altid nemt at huske hvordan et telt var pakket sammen, og da jeg stadig har det, er det godt at have taget nogle billeder af det
Prisen var faldet til 200 kr. da det var en model der udgik. Det bedste af det hele var, at det var købt lokalt, så jeg kunne prøve at lægge telte i Strada for at vide præcis hvor meget det fyldte.
Her opslået ved Oslo Fjorden
Jeg har været udmærket tilfreds med dette telt, pladsen er fin. Det gange hvor det har regnet har vandet blevet udenfor
Jeg har som nævnt sat en grænse ved 10 kg, men det er svært at pakke efter vægt, men endnu svære at pakke efter behov. Det er jo til at købe noget undervejs, i stedet for at komme hjem igen og have slæbt noget med rundt i flere tusinde kilometer. Tøj kan heldigvis vaskes undervejs. Jeg fortrækker at have teltet med, selvom det sammen med sovepose og liggeunderlag tager næsten en ¼ af min max vægt. Det giver også en billigere overnatning.
Sorry Peter, but have to use this picture again.
Det var utroligt hvad Peter havde i sin Quest, måske var det derfor kædehjulet sprang 🙂
Tilbage til nettet, for at lede efter ny sovepose og liggeunderlag, godt der er lang tid til sommer, der er så meget der frister.
Vi ses derude, lige nu uden bagage
exactly 9,5 kg ☺
Peter…It was each bag 9.5 kg.. Garmin gratzzpruitzzz 🙂
But our friend Peter weighs almost the same as you and I together, and he has greater torque at low cadences, so his poor machine is taking a “beating”. Considering that I’ve broken many components on the Quest it’s hardly surprising that his machine suffered!
John, Peter has shrunk now, he can fit in a Strada DF, but he will probably forget to shift down on the hills, next time we go on a eurotour 🙂