Mini Tour del 1-Ned til Lund i Sverige

This entry is part 1 of 6 in the series Tour 28 maj-1 juni

Et  lille service hos velomobilcenter i Ganløse, var nødvendigt, på deres facebook side var der en invitation til Street Race den 31 maj, og sørme om der ikke var en invitation fra de svenske liggecykler (HPV Sweden) til at deltage i Øresund Rundt den 29 maj. Så et kig i kalenderen, det passede jo perfekt,  Det var som et kinder æg, hele 3 ting på 1 gang, hvis man så tager turen frem og tilbage var det en hel håndfuld.

Nu har jeg kørt turen til Ganløse uendelig mange gange, det var tid til at prøve nye veje. Da Øresund Rundt startede fra Malmø, var det meget naturligt at prøve turen via Göteborg.

Det passede med at Poul også skulle deltage i Øresund Rundt og Street Race, og ville tage færgen Grenå-Varberg med ankomst klokken 06.00 onsdag morgen, så kunne vi følges derfra. Et kig  på Stena Lines hjemmeside, og en billet til natfærgen blev bestilt. Afgang 22.30 tirsdag aften fra Frederikshavn, ankomst Göteborg onsdag  02.00, så måtte der være tid nok til at cykle de 90 km til Varberg. Poul havde via facebook sørget for overnatning i Lund, mere om det senere.

Dette indlæg er del af en serie, så jeg vil anbefale du læser dem kronologisk:

[post_list_box series=”181″]

Dagene gik hurtigt, og det var tid til at pakke Strada, så  tirsdag aften var det tid til afgang, det var dog lidt underligt, at trille de sølle 6 kilometer ned til færgen. Normalt når jeg cykler passer det med at der skal spises, når der sejles, men havde spist et ordentligt måltid om aften, og 6 kilometer giver ikke meget appetit.

Så kunne jeg jo sove lidt, men udsigten skulle først nydes fra dækket

På vej ud af Frederikshavn Havn
På vej ud af Frederikshavn Havn

Nu er der ikke meget at lave på en færge, så efter at have travet rundt i et stykke tid, begyndte jeg at lede efter et godt sted at tage en lille lur, de bedste steder var dog allerede optaget. Men fandt dog et hjørne, hvor det var muligt at sidde, halvt ligge ned. Jakken over hovedet, så var lyset “slukket”, jeg var lige ved at falde hen, men så lød der et “klask”. Det var åbenbart tid til at støvsuge/vaske færgen, og låget var røget af støvsugeren. De er nu smarte og effektive, sådan en kørende støvsuger/gulvvasker, der kan støvsuges/vaskes et stort område på kort tid, så kunne jeg sidde og undre mig over hvorfor den i alverden skulle køres med så længe på det lille område hvor jeg sad. Så søvn kunne jeg godt opgive få. Klokken var jo blevet over 24.00, så det var jo også blevet en ny dag, så hvorfor sove :-).

Det tager et stykke tid at sejle igennem skærgården og ind til Göteborg, selv om natten er det et smukt syn så stod oppe på dækket og nød det, indtil det var tid til at skifte til cykeltøj,  ned til Strada, der var parkeret i første række, dog var der lige et par store køretøjer som jeg ikke ville lege med, så vi holdt pænt tilbage

Strada venter pænt
Strada venter pænt, de store først

Da jeg kom udenfor, måtte jeg lige holde 5 min. for at GPS fik indlæst ruten jeg havde lavet, det passede fint, så var alle køretøjer væk, og så var det bare at finde vejen ud af Göteborg.

Video fra turen til Lund

Selvom der ikke var meget trafik i Gôteborg, der var et par søvnige taxichauffør , tog det alligevel knap en time at komme ud af byen. Men så var solen også begyndt at røre på sig. Det er fordelen ved at cykle i Norden om sommeren, det bliver kun mørkt i kort tid.

Klokken 03.00, lige uden for Göteborg
Klokken 03.00, lige uden for Göteborg

Holdt en lille pause, med juice og ostemad. Min kære kone have smurt en dejlig stor madpakke, af erfaring ved jeg at det ikke er nemt at få noget at spise uden for de store byer, på sene eller tidlig klokkeslet, så det var dejligt at vide der var noget i posen, så jeg ikke ville lide nød eller “gå kold”.

Så der var 3 timer og omkring 80 km, til at jeg skulle mødes med Poul, ikke en umulig distance at nå på den tid. Jeg havde studeret ruten, den var rimlig flad til Varberg, det eneste der kunne forsinke mig, var hvis jeg blev sendt af små grus veje.

Allerede blå himmel
Allerede blå himmel

Det skete heldigvis ikke, vejene var perfekte, kun en enkelt bakke der var “langsom”, hvor der også blev tid til en lille “natur pause” for at kigge på botanikken i vejkanten, og en lille mad.

Pause Studerede botanik i vejkanten
Klokken 4.50 :Pause og kigge på botanik i vejkanten 🙂

Så ny energi og videre, imens det ene efter det andet af smukke scenarios gled forbi. Det er så endnu en fordel ved, at cykle i velomobil, man kan sidde og nyde udsigten, selvom der køres stærkt.

Bare sidde og nyde, hvad der kommer forbi
Bare sidde og nyde, hvad der kommer forbi

Jeg nåede til Varberg, inden færgen med Poul og Milan kom  i land. jeg kunne stå og se den lægge til kaj, kort tid efter kom en Milan med gabende Poul trillende. Om gabet skyldes at han var mest træt eller mest sulten fandt jeg ud af da han straks spurgte hvor vi kunne få noget mad henne?

En sulten Poul i hans Milan
En sulten Poul i hans Milan

Det var jo et godt spørgsmål, for det var ikke lige til, så efter at have cirklet rundt, og spurgt os frem, fandt vi ud af at bagerne sover længe i Varberg, de åbner først klokken 10.00. Poul vidste fra en tidligere tur, at der ikke er nogle steder at købe noget hvis vi først kom uden for Varberg. Heldigvis fandt vi et hotel, der serverede morgenbuffet til 105 S.kr.. og det lå faktisk 100-200 meter fra færgen. Så havde vi ikke behøvet at bruge så lang tid ,på at finde et sted. Det ved vi så til en anden gang.

Med ny energi kørte vi afsted med mod syd, med solen som fast makker..

Ansigtet mod solen
Ansigtet mod solen

Det giver jo en naturlig tørst, både at cykle og “solbade” i velomobilen. Det var dog ikke mere end at det var til at holde ud, vi måtte dog ind og have fyldt vædske på, så det var heldigt der lige dukke en “Mat öppnet” op, lige borset fra det mærkelige navn og “Välkommen Hem” var det en udmærket butik, især når vi var tørstige.

Tørstige velonauter proviantere
Tørstige velonauter proviantere

Nu var svenskerne stået op, da vi kom ud af butikken var der et flow af mennesker der defilerede forbi på deres vej ind i butikken, som  kiggede og spurgte til velomobilerne. Det tog lidt tid, men det er nødvendigt at bruge den engang i mellem, for at fortælle om vores fantastiske køretøjer. Vi havde lidt tid at give af,  farten havde været god. Jeg havde haft et gennemsnit et stykke over de 30 km/t til Varberg, det var faldet lidt, måske fordi jeg  havde en Milan på slæb :-). Det skulle så vise sig senere at tempoet ikke holdt.

Klokken blev frokost tid, så efter en sandwich og god kop kaffe, styrede vi mod den lokale park. Poul har nået alderen hvor en lille lur gør underværker

Power eller Poul  nap
Power eller Poul nap

.Jeg gik igang med at lede efter solcremen, Strada blev  tømt, alle poser gennemgået 2 gange, ingen solcreme, ingen toilet taske..et billede dukkede op..den stod på færgens toilet, hvor jeg havde skiftet tøj. heldigvis havde Poul noget creme med.

En lur gør underværker, så Poul tog føringen, dog kan sådan en lille powernap ikke fjerne naturlige og unaturlige forhindringer på cykelstien

Stakkels dem der ikke kan stå ud af deres cykler eller invalideknallert/cykel
Stakkels dem der ikke kan stå ud af deres cykler eller invalideknallert/cykel

Ofte er der ikke meget hjerne bag opsætning af spærringer, selvfølgelig tjener de et formål, at forhindre større køretøjer, eller advare cyklister om her er der en potential fare, men de må da kunne laves bedre så folk på 3 hjulet, ladcykler og invalideknallert/cykel har en mulighed for at komme igennem, hvis de ikke kan stå af cyklen.

Fuld fart videre, en lille forhindring skulle ikke sinke os, det var mere tiden gennem byerne, der fik viserne på uret til at dreje meget hurtigere end hastigheden.

Igen en proviantering, efter denne tank var der en en mindre og dårligere cykelsti, og hvis man drejer forkert, en endnu dårligere skovsti…

Sidste mulighed for væske før Hallandsåsen
Sidste mulighed for væske før Hallandsåsen

Nu havde Poul kørt dette stykke før, så jeg regnede med hans hukommelse var intakt..det var den så ikke, et højresving, hvor vi skulle have kørt til venstre og vi var vitterlig kommet på skovtur :-). Efter et stykke tid endte vi i et slags sommerhus område, og min GPS begyndte at vise veje igen, så det var med at finde op til ruten igen af små veje. Det lykkes

Motorvejen over Hallandsåsen se i det fjerne
På vej igen.Motorvejen over Hallandsåsen se i det fjerne

Det kræver lidt energi at cykle op ad Hallandsåsen…

Udsigten bagud på vej op ad Hallandsåsen
Udsigten bagud på vej op ad Hallandsåsen

…varmen er man sikker på at få..

Varmen kan godt mærkes
Varmen kan godt mærkes

Men anstrengelserne er det værd, efter et lille stop på tankstationen og cafeteria på toppen , bliver man belønnet med 8 km nedkørsel. Denne gang var der dog en bil foran, så jeg måtte bremse lidt, men Poul har bedre acceleration og fart i hans Milan, så han kunne smutte forbi bilen.

Energien kom og gik på det sidste stykke, så da vi endelig så skiltet med Lund,  var det med glæde.

Ruten:

Hurtigt fandt vi ind til vores overnatning host Nadim, og det er næsten en historie for sig selv. Efter velomobilerne kom ned i kælderen, blev vi fyrsteligt behandlet, efter et bad som gav liv på ny, blev vi forkælet med en pizza fra den nærliggende pizzabar, tøjet blev vasket, senge gjort klar. Mange tusinde tak for din måde at være på Nadim! Det var guld værd, ligesom dig. Du er et unikum, the one!

Efter en del snak, og især om velomobiler, liggecykler var det sengetid. Hovedet havde knap ramt hovedpuden før jeg var væk, så sov som en sten indtil der var morgenvækning klokken 07.00, vi skulle jo afsted til Øreund Rundt, men det er en anden historie, der kommer i del 2

Indtil da, ses derude.

Series NavigationMini Tour del 2: Øresund Rundt >>

Skriv en kommetar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.