- Mini Tour del 1-Ned til Lund i Sverige
- Mini Tour del 2: Øresund Rundt
- Mini Tour del 3- Brompton velomobilen
- Mini Tour del 4-Orca Velomobile E-Assist
- Mini Tour del 5: Street Race
- Mini Tour del 6- Hjemturen
Efter at have parkeret “Brompton velomobilen”, var de tid til at prøve Orca med E-assist. Jeg havde faktisk ikke tid, men nåedelige en hurtig kop kaffe, inden jeg hoppede i Orca.
Klokken var blevet 21.00, ikke mørkt udenfor, men for at filme er det nødvendigt med sollys, så det var med at komme afsted. Da jeg havde taget den lille rundtur aften før, var jeg blevet bekendt med hvordan den fungerede
Så det var bare at sætte sig ned…
Dette indlæg er del af en serie, så jeg vil anbefale du læser dem kronologisk:
[post_list_box series=”181″]
..i Orca og sætte den på Boost +. Det passer fint med når man køre fra velomobilcenter, kan man vælge at køre ned eller op. Det var jo klart at jeg kørte op, så kunne jeg teste e-assist med det samme, stigningen er på 2-3 %. Så stoppede helt op og satte igang..hold da op..fed fornemmelse at køre op ad bakken..jeg blev “boostet” op.
Jeg må konstatere jeg blev meget overrasket, over hvor meget power der var i den 250 watt motor, der trækker på kæden, så det er muligt at bruge alle gearene i Rohloff navet. Dog skal der lige huskes at geares ned til et gear der passer til stigningen og farten, da det trods alt kun er en 250 watt motor. Det ville jo være noget andet med en 500 eller 1000 watt, som landene omkring alperne ønsker lovliggjort på elcykler via EU, hvilket er forståeligt med de stigninger de har der nede. På min lille 32 kilometer prøvetur var de 250 watt tilstrækkeligt.
Nu skal dette ikke betegnes som en test, men en ganske almindelig prøve tur, så derfor er det ikke en detaljeret gennemgang, jeg håber dog at få muligheden for at gennemprøve den en anden gang.
Jeg er begejstret for Orca, det er en jo en oplagt mulighed som dagligdags velomobil. Farten er jeg ikke bekymret for, den kunne skyde en godt fart på de steder hvor det også er muligt at køre stærkt i andre velomobiler, og så var der lige det med at blive skubbet op ad bakkerne. Den hjælp der gives fra motor, er lige hvad jeg har behov for, da bakkerne (+byer) altid er dem der høvler en god del af gennemsnits farten på mine ture.
Hvis det er en velombil for at køre hurtige ture der ønskes , er det måske oplagt at købe en anden model, når det er skrevet, så må jeg også konstatere at Orca ikke på nogen måde, er en langsom velomobil, det afgørende er den menneskelige motor, som ved alle velomobiler.
Med erfaringer fra min mange kilometer er det som regel umuligt at holde en meget høj gennemsnits hastighed over lange distancer, da der som regel er forhindringer i form af bakker,byer, dårlige veje og andre trafikanter, selvfølgelig kan det gøres især på trænings ruter, hvor man kender alle forholdene. For mit eget vedkommende er det ikke farten, der er det afgørende længere, det er den følelse af at kunne køre langt og længe dag efter dag på den mest behagelige måde man kan cykle på, nemlig i en velomobil.
Jeg kan ikke sige noget om hvor langt, rækkevidde batteriet, kun hvad jeg har hørt, at det er mellem 130-300 km, det er igen afhængig af hvor meget du selv træder. På min 32 km tur, havde måleren ikke flyttet sig en mm, så det må komme an på en prøve engang.
Jeg er yderst tilfreds med den måde E-assist sætter ind og fra med hjælpen ved den lovlige grænse, det sker glidenede, hvorved du ikke får den fornemmelse af at pludselig at skulle træde enormt meget for at opretholde eller øge hastigheden. Dette gør at det er meget nemmere at øge hastigheden efter motoren er slået fra,
Så er spørgsmålet, har man brug E-assist, det behøver man ikke, at spørge andre om, for det er jo ikke dem der skal cykle. Jeg er helt klart lun på en Orca, jeg ville dog ikke bytte den ud med Strada, jeg er grådig, vil gerne have begge 🙂
Jeg sad i den svindende sollys og beundrede Orca, nødtvungen måtte jeg cykle den tilbage til velomobilcentret.
Det var så enden på en “hviledag”, 90 km cykling, udstilling og en prøvetur i Orca og Brompton Velomobilen, så kunne det ikke blive en bedre dag
Dagen efter var det Street Race i Ørestaden..om jeg var udhvilet og klar til det og hvordan det gik, kommer i del 5.
Hej Søren
Vi har tidligere skrevet lidt sammen vdr. Orca,- og da du nu har prøvet begge kan jeg ikke dy mig for at spørge :
Du skriver – jeg er grådig – jeg vil have begge – så må jeg spørge – hvorfor ?
Hvor ville du mene at Strada egner sig bedst, og hvor Orca – det må vil være det der ligger bag din kommentar, – at de har hvert sine styrker ? Jeg er så nysgerrig efter hvor du ser disse styrker ?
Vh
Erik
Hej Erik
Jeg ved godt den sætning “….jeg vil have begge” kan være lidt “tricky” :-). Grunden er at jeg godt kan lide at cykle meget og langt, ofte kan det være ture med bagage og mange lange bakker og gennem byer, hvor der er mange stop/start, som der bruges en masse “spildt” energi på.
Der hvor du bruger flest kræfter, er for at nå din marchhastighed, det kræver ikke så meget energi at vedligeholde den. Der kommer Orca ind i billedet, den tager det “sure” slid, så muligheden for at køre længere, eller komme mere udhvilet frem til destination.
Hvorfor vil jeg så gerne have begge, fordi til motionløb og Brevet(langdistance cykling) må der ikke være E-assist, og Strada er en fantastisk velomobil.
Det var den korte version. Du kan maile til mig, hvis du ønsker at vide mere, så skal jeg gøre mit bedste for at svare dig.
Hilsen Søren