Steffen`s og min lille rundtur i Skandinavien, hvor det var meningen at vi ville have cyklet de resterende kilometer som jeg ikke fik kørt til “Superbrevet Scandinavia 2017”.
Det lykkes ikke helt, men det også ligegyldigt, for vi havde en hyggelig tur. Det var egentlig også et at de primære mål, at have en hyggetur.
At vi ikke fik cyklet helt til Skien og Kristiansand, var heldigvis ikke på grund skader, begyndende ondt eller træthed, men på af manglende tid og færger, vi skulle være på Sjælland og cykle Bastrup Sø Rundt søndag morgen. Vi havde kun mulighed for at tage afsted onsdag den 6 september og så være hjemme lørdag den 9 september og så køre til Ganløse( i bil med 1 strada på taget), en plan som så blev ændret
Vi havde 2 muligheder, at tage afsted tirsdag aften klokken 23.00 fra Frederikshavn og ankomme til Göteborg klokken 02.15 om natten eller onsdag klokken 08.00 og ankomme klokken 11.35, begge tidspunkter er lige dårlige hvis man som cyklist skal længere efter ankomst til Göteborg. At cykle der om natten i Skandinavien er fantastisk, når det er højsommer, men på denne årstid er der mørkt længere, derfor knapt så “smukt”. At ankomme midt på dagen(kl 12.00) efter over 3 timers sejlads er der “spildt” meget af dagen. Vi valgte at tage færgen…
Onsdag 6 september klokken 08.00
Vi har en kort cykeltur til færgen, cirka 6 kilometer…
…derefter 3 timer og 15 minutters sejlads. Heldigvis havde vi bestilt morgenbuffet, så den første times sejlads blev brugt fornuftigt. Vejret så ikke lovende ud, regn hele dagen.
I Göteborg er de ved at grave hele byen op, sådan føles det i hvert fald som cyklist, heldigvis havde Mattias Sjövärd lovet at komme i sin Waw, og følge os ud gennem Göteborg til Kungsälv. Det var dejligt at blive ledt igennem det virvar af “detours”, da vi ankom til Kungälv blev vi budt på kaffe og brød, det sagde vi pænt, ja tak, da klokken var blevet 13.00, og vi var blevet sulten igen.
Mange tak, Mattias
Selvom det var hyggeligt, der var tørt indendørs, måtte vi videre, så ud i regnen og afsted. Dagens 120 km skulle cykles
Kort efter vi var cyklet fra Mattias fik vi dagens eneste 10 minutters tørvejr, det er lidt sjovere at cykle i solskin, men vi sad nu alligevel godt og tørt i begge Strada, vi blev mest våde når vi stod ud af dem, heldigvis var det muligt at finde læ ved pitstop 🙂
Video fra hele turen, starter med de 10 minutters tørvejr:
Trods regnvejr var det en fin rute, gode veje…
Undtagen et sted hvor jeg mente det var fint at tage en mindre vej for at undgå E45 og trafikken derpå, det viste sig at være en længere grusvej…
…som var utrolig hård at at køre på da gruset var så vådt og “sugede” hjulene fast.
Men regn og grusvej forhindrede os ikke i at nå frem til Brålanda Vandrehjem
Vi fik vores værelser og garage til begge Strada, fin service. Udmærket sted, kan anbefales.
Tæt på vandrehjemmet ligger der et pizzaria, der dog så ud til at lukket da vi gik forbi, cirka 1 kilometer fra vandrehjem ligger der en tankstation og et par spisesteder som har åbent længere end klokken 20.00, vi tog den nemme og hurtige “Burger King”.
Torsdag 7 September
Efter en god nats søvn i behagelige senge, stod vi op.
Morgenmaden er tagselv bord uden fast tidspunkt, og derfor kan man selv bestemme tidspunktet hvornår dette indtages, så vi stod ikke op klokken 05.00, hvilket nok havde været bedst hvis vi skulle have nået dagens distance inden det blev for sent, men som nævnt, det var også en hyggetur.
Efter vi havde spist, var det tid til at pakke. Vi fik hentet Strada´erne i garagen, og parkeret dem nær ved værelserne så det var nemmere at pakke, der opstod dog et problem, vi kunne ikke komme ind ad hovedindgangen, en dør med kode, selvom vi trykkede den ind flere gange, ville døren stadig ikke åbne. Det hjalp ikke at banke på, der var ingen i receptionen på dette tidspunkt. Heldigvis havde vi ladet vinduet stå åben på værelse, så jeg hjalp Steffen ind ad vinduet, godt vi ikke boede på 2. sal 🙂 Så hvis du skal overnatte på Brålanda Vandrehjem, tjek lige om de har fået lavet hoveddøren 😉
Vi blev endelig klar til at cykle, forbi tanken og proviantere sandwich og drikkevare, det passede med, at den smule morgen regn der havde været der var forsvundet
Som det ses på video længere oppe, var vi heldige med vejret denne dag.
Der var en del grå skyer rundt om os, vi var så heldige, at et område af himmelen var skyfrit, og åbenbart havde samme retning som os.
Der var ikke grund til at bekymre sig om proviantering, på ruten var der med passende afstand tankstationer hvor der var det man har brug for. Det giver selvfølgelig opmærksomhed, når der kommer 2 velomobiler kørende ind på tankstationer. Derfor vil der også være en del, der vil vide og har masser af spørgsmål om og hvad dette er for et kørtøj, vi vil meget gerne besvare de folk der spørger, men lange stop betyder også mindre tid at cykle i, så vi valgte ofte at proviantere og så køre lidt videre for at stoppe og spise
Fine veje på dagens rute
Vi ankom til Lilla Edet, hvor det blev til en længere pause….
…der var ikke langt til den Norske grænse nu…
….og så var “Riksgrensen” forude
Det måtte jo fejres med en Sandwich
De første kilometer i Norge var lige noget for en velmobil…
…men for at køre ned, skal der også køres op, ofte meget langt op før det går nedad igen 😉
Det kræver noget energi, heldigvis var der på ruten i Norge, mange steder at få noget at spise.
…og dobbelt, også prisen 🙂
Vi nåede til Frederikstad og den lille færge over fjorden, lidt ventetid var der, men så kunne vi også se, at det var den rigtige færge vi tog med
Så manglede vi bare Færgen ved Moss til Horten, og de 92 kilometer opad fra Horten til Skien.
Moss og færgen, der er gratis for cyklister, blev nået…
Klokken var nu 21.30, jeg kunne godt se min tidsplan ikke holdt. Vi havde selvfølgelig holdt mange pauser, og ikke cyklet som når jeg cykler Brevet, hvor der oftest kun pauses ved kontrolstederne.
Steffen har aldrig cyklet et Brevet, faktisk har han kun cyklet distancer på lidt over 100 kilometer sammen med mig, som da vi hentede den Strada han lånte i Göteborg ( Tur til Göteborg og Marstrand) af velomobilcenter.dk og en enkelt 250 km dagstur ( 250 km 3 færger)
Steffens træning har været på en spinningcykel i fritiden, ude på et skib i Nordsøen, hvor han arbejder og når han har været hjemme i velomobilen, men inden turen var han ude i 2 måneder i træk, og der er stor forskel på at cykle i en velomobil. Desuden ville jeg også spare mine knæ, så derfor holdt vi flere og oftere pause.
Med ovenstående in mente, valgte jeg, at vi fandt overnatning i Horten, en beslutning Steffen ikke var helt tilfreds med, da han mente vi sagtens kunne cykle til Skien. Men efter jeg havde vist ham højdemeter og ruten til Skien, og estimeret ankomst ville være klokken 03.00 og at vi dagen efter skulle cykle 234 kilometer ville betyde at vi skulle stå op og køre fra Skien klokken 05.00 var han nemmere at overbevise 🙂
Dagens Rute:
Tæt på færgehavnen i Horten lå der et Best Western hotel, vi var heldige vi fik deres sidste ledig værelse. Begge Strada blev “skjult” udenfor vores vindue i mørket.
Her stod de natten over…
Fredag 8 September
Inden vi sov aften før,snakkede vi lidt om, at det var bedst at afkorte ruten og tage til Larvik og færgen til Hirtshals, i stedet for Kristiansand. Det var ikke på grund af skader eller at vi var trætte, vi kunne sagtens have klaret det, men det var tiden, vi ikke havde, da vi på grund af færgen, først ville være hjemme lørdag eftermiddag. Jeg mente ikke det ville være forsvarligt, at jeg kørte bil til Sjælland med så lidt søvn, da..
Vi skulle være på Sjælland lørdag aften, for at køre cykelløbet Bastrup Sø Rundt (90 km) søndag, oprindeligt var det kun var Steffen, der skulle have cyklet dette cykelløb, da vi kun kunne have en velomobil på taget af bilen, men Yoann fra velomobilcenter.dk, havde forslået at jeg lånte en af deres, så kunne jeg jo også deltage, og “tosset” som jeg er, sagde jeg: “Ja tak” 🙂
Tilbage til Horten…
Færgebillet blev bestilt, ruten blev fundet på GPS med valg af korteste distance til Larvik…
60 kilometer lød den på, dog var det ikke den med de mindste højdemeter 🙂
Det var op lige fra starten ud af Horten…
…det gav selvfølgelig flotte udsigter…
Nogle gange var jeg i tvivl om Garmin ville tage en genvej eller omvej…
…da min gamle 800 Edge ofte havde sent mig på omveje(sikkert “forældet” kortmatriale), viste det sig at, tvivlen på min nye Garmin 1000 Edge`s(med cyclemap og opdateringer af map) evner ikke var nødvendig. Den viste den vej den blev bedt om. Den skal i hvert fald ikke have skylden for, at vi mødte en cementbil ved et nybyggeri af hus, hvor chaufføren havde parkeret på tværs af vejen, og havde al den tid i verden til at rengøre cementbilen…
Heldigvis havde vi masser af tid, færgen sejlede først fra Larvik ved 17.00 tiden, så var vi også fri for at vente for længe på havnen 🙂
Færgen sejlede planmæssigt…
..og så var der kun 3 timer og 45 min sejlads, godt vi havde bestilt buffet til at “slå tiden ihjel” 🙂
Fra Hirtshals er der kun 40 km cykling hjem…
Når det er mørkt kan man se dette mosaik(Sørig Kirke) lyse op.
Hjemme igen efter cirka 420 kilometers rundtur.
En skøn og hyggelig tur var overstået, som måske gentages næste år, lidt længere og flere dage
Og vi kom til Bastrup Sø Rundt…
…hvor solen skinnede hele dagen
Hei Søren,
Flott tur dere hadde! Været kunne har vart bedre selvfølgelig, men viktigste er vel at en har en hyggelig stund, ikke sant?
Heldigvis gikk det bra med knærne din, og klarte Steffen seg bra og på litt lengre tur!
Hilsen, Adri.
Hej Adri
Det var en fantastisk og hyggelig tur. Vejret er som det er, vi kan ikke ændre det 🙂
Steffen er helt klar på at køre lange ture næste år, han mangler bare lige en velomobil, han kan jo ikke “snuppe” min hele tiden 🙂
Nord kapp er stadig et af mine drømme mål 😉
Hilsen Søren