Som nævnt i Tæt på en DF XL, var jeg på velomobilcenter for få et service og klargjort Strada til Paris-Brest-Paris. Der var også opstået 2 generende lyde. Den ene lyd var “klonk-klonk” , hvergang jeg trådte i pedalerne op ad bakker og når der var huller i vejen, jeg havde lokaliseret det til at det var den højre frontdæmper. Den anden lyd var fra kæden, som var der konstant og blev højere når jeg var på den største klinge foran.
Begge “lyde” blev løst, frontdæmper skilt, gennemgået og smurt. Kæden var ved at synge på sidste “led” så den var blevet for lang, så en ny kæde løste problemet.
Jeg ved, at lyde (som ikke skal være der) er et stort irritationmoment på lange ture, selvom man har lokaliseret dem, og har vurderet at der er ikke risiko for skade, og det ikke behøver at blive lavet straks, er der ikke noget værre. Men nu er Strada heldigvis “lydløs” igen.
Siden jeg fik Strada, har jeg fået den serviceret hos velomobilcenter.dk, dels fordi der er en god service og det er betryggende med de distancer jeg cykler, at have en velomobil der er i “topform”, og dels fordi at de også kan følge med i hvor meget eller hvor lidt der bliver slidt i en velomobil, der køre mange kilometer. En fordel er også, at jeg ikke lægger mærke til ændringer der sker langsomt. Denne gang var det slør i styrtøjet, noget man vænner sig til da det sker langsomt hen af vejen. Jeg kunne godt mærke forskellen da jeg prøvede at dreje på en af de nye velomobiler. Det var jo nemt for Yoann, at kigge efter i min “sevice bog” og tjekke hvad der var blevet skiftet, og ved hvilket kilometertal.
Det viste sig at jeg havde fået skiftet styrtøjs bøsning(plastik dims), så den burde ikke være slidt allerede…
…så det var et andet sted, og servicelisten viste at jeg aldrig har fået skiftet kugleledene nede ved styrstængerne.
Som skrevet i andre indlæg omkring mit problemet med at mit batteri, ikke er versionen der genstarter efter BMS (batteri styre system) har lukket det ned, især Kattegat Tour, har jeg haft mistanke til, at det havde noget at gøre med min blinker kontakt, for det skete altid i fugtigt (regn) vejr, og/eller havde en meget våd (svedig) trøje og i forbindelse med, at jeg lod styret hvile op ad denne, derfor fik jeg sat isolering på.
Efter 45.000 km og med vinterkørsel med salt på vejene, viste et tjek at der var slør og gummiet var ved at være godt mørt, der sidder 4 på hver side, så 8 stk. blev skiftet , og nu kunne jeg godt mærke forskellen. Se eventuelt 3:10 inde i video, styrtøjet reagere med det samme nu.
Strada blev gennemgået fra A til Z, småjusteringer fortaget. En prøvetur derover, alt virkede perfekt. Hjemme igen, fandt jeg ud af på en tur, at kæden lige var et led for lang, så da jeg alligevel var i nærheden af min lokale cykelhandler, kørte jeg lige forbi, og fik fjernet et led. Jeg fik et “værktøj” til at holde kæden, da det ofte kan være svært at stå med hovedet nede i Strada, og trække i kæden samtidig med, at samleledet skal løsnes med tangen.
Hvad jeg har fået skiftet er måske ikke sammenligenligt, da det er meget afhængig af brugen af velomobilen. Kort fortalt er min Strada blevet brugt til hverdag året rundt og lange ture ofte med bagage.
Nu da jeg har rundet 45.000 kilometer kan jeg danne mig et nogenlunde overblik over hvor ofte eller sjældent de forskellige sliddele skal skiftes. Tabellen nedenunder er estimeret, jeg vil når dette år er omme og Strada bliver 3 år forsøge at lave en mere fyldestgørende oversigt, og dertil knyttet kommentarer
Slid dele og kilometer
Forventet antal kilometer før de nævnte sliddele bør/skal skiftes Tabellen er kun ment som et overblik.5000 km | 10000 km | 20000 km | 30000 km | 40000 km | 45000 km |
---|---|---|---|---|---|
Marathon Plus 20" 2014 version* | Marathon Plus fra 2013** | Kæde + kassette | Styretøj kugleled | ||
Marathon Big Apple Plus 26" | Styretøj bøsning (Plastik dims) | ||||
Frontdæmper skilles og smøres. Fjedre måles | Frontdæmper fjedre skift | ||||
Tjekke sporring visuelt(dækslid) |
Som det ses er der stor forskel på kilometerantallet på Marathon Plus, den gamle version og den nye der kom i 2014. Den nye version har åbenbart et andet compound, på selve slidbanen, efter 4500 kilometer begynder de at revne, så det blå beskyttelse kan ses, og der bliver fri adgang for flintesten som sætter sig i de revner. At de også er blevet lavet hårde og høje side beskyttelse har jeg en mistanke om at det giver mere slid, på grund af Strada`s hjulstilling.
Lige nu har jeg monteret de første første Marathon Plus(version 2013) dæk foran, som Strada blev leveret med, de hang i garagen, og utroligt, de har holdt til 13.000 kilometer og ser næsten ikke slidt ud, og de triller stadig godt, her fra en tur i solen:
Jeg har igen købt, fordæk der er lettere og skulle rulle bedre, denne gang F-lite, men de bliver først monteret når jeg kommer uden for Danmarks grænser, og ikke kan se en flintsten på vejen 🙂
Vi ses derude… Nu med gamle dæk 🙂