Jeg skulle et smut til Velomobilcenter.dk, så det var oplagt at teste hvordan Strada Hybrid var på en langtur
Strada blev pakket med lidt tøj, sovepose og 3 batterier.
Afsted fredag eftermiddag, dagens rute var via Østkyst vejen…
…over Limfjorden med Hals-Egensefærgen…
…det blev dog hurtigt mørkt…
…heldigvis var dagens etape kun til Hadsund. Så 100 kilometer på relativ flad rute. Som nævnt havde jeg 3 batterier med på hver 264 wh…
jeg fik kun brug for det ene. Og der var stadig 2 ud af 3 dioder der lyste på display.
Ruten Elling-Hadsund
Jeg overnattede hos svigerinde og svoger, eller det vil sige jeg fik et par timers søvn, da jeg skulle tidligt afsted, da jeg skulle med færgen fra Aarhus klokken 05.45. Ville også gerne have et par timer til at oplade batterierne i ventesalen ved færgen
Så det blev til natkørsel…
…og det var slet ikke så slemt, da der ikke var ret mange biler på den ellers normalt meget trafikeret Randersvej.
Ankommer til Århus Havn, i god tid, allerede klokken 03.30, så masser af tid til at lade batterierne op, men opdager jeg, at ventesalen er aflåst. Og bakkerne fra Hadsund til Århus(80 km) havde krævet 1 batteri og en 1/4 af nr 2 batteri. Jeg ville gerne være sikker på, at jeg havde strøm hele vejen over til Ganløse/velomobilcenter.
Havde ikke lyst til at køre op i byen for at finde en café eller lignende.
Kørte bagved ventesalen, der fandt jeg strøm udtag, så frem med forlængerledning og lade alt hvad der kunne lades op.
Jeg spillede lidt musik, pludselig blev et vindue åbnet, og et ansigt dukkede frem og sagde:”Vil du ikke nok være venlig at slukke for musikken, da vi sover her” Jeg måtte pænt undskylde,slukkede straks musikken. Det var jo ikke min mening at vække nogen, jeg troede der var helt tomt, forventede slet ikke der sov nogle i de barakker.
Ruten Hadsund-Aarhus
Da det var tid til at køre hen til indcheckning til færgen, regnede med at havde strøm nok til resten af turen til Ganløse.
I land på Sjællands Odde, og videre, der kommer en lang bakke et stykke efter færgen, og den har altid været sej, men denne dag var det ingen sag at køre op med E-assist.
Det er en dejlig rute at køre, smuk på næsten alle årstider, det passer fint med at ruten er delt op i 2, da der skal sejles med Hundested-Rørvig færgen. Så er det giver en pause på 30-50 minutter, hvilket er meget rart.
Der er en del bakker på ruten, men også mange “Rolling Hills”, hvor man kan holde en god hastighed op efter hurtig nedkørsel
Og som nævnt er den flot, med mange udsigter, og her igennem en skov med efterårs farver
Der var ikke nok strøm til hele vejen til Ganløse, men ved at skifte lidt mellem batterierne, kunne jeg hive lidt mere strøm ud af dem.
Ankom til Velomobilcenter.dk, ved 11.00 tiden,skulle opholde mig der hele dagen og overnatte der, og det var heldigt, da det tager 5½ time for hvert batteri at lade op, og med en lader kan man jo godt regne ud hvor lang tid det tager 🙂
Ruten Sjællands Odde-Ganløse
En video fra hele turen:
Jeg fik snakket en del med André og Yoann, og fik at vide at der ville være velomobil “Juletræf” i år den 8. december 2018. Der plejer vi at cykle en lille tur, spise lidt og “Sparke dæk” Glæder mig til dette, og håber der kommer mange i år Læs mere her om begivenheden “Juleræs” på velomobilcenter facebook
Jeg skulle også have lavet lidt ændringer på Strada, blandt andet selve control display, der sad under styrstangen, jeg kom ofte til at ramme den, så den enten slukkede eller skiftede assist mode, så den blev flyttet til siden
Der blev også lige taget et par billeder af min Strada Carbon uden E-assist 🙂
Det blev tid til at gå op til Ganløse og få noget aftensmad, jeg havde ikke lyst til Pizza, men en Ganløse Kro Gryde, som smager fantastisk. Billedet viser slet ikke hvor meget der er, der er nok til at en sulten velonaut kan blive mæt…2 gange 🙂
Dagen efter lavede, Yoann det sidste på min Strada, ved 14.00 tiden kunne jeg trille afsted fra velomobilcenter, jeg skulle kun til Roskilde og besøge min datter og overnatte der.
Bad ass….eller bad biker…eller måske stadigvæk træt efter turen dagen før uden meget søvn
Vejene omkring Ganløse er gode velomobil veje, og turen til Roskilde er smuk, især med udsigten til Roskilde Fjord
Strada kom ned og stå i kollegiets kælder, der kunne den stå tørt og sikkert, mens jeg havde en hyggelig eftermiddag og aften med datter. Det var først ved sengetid, vi hørte der var fest nede i fællesrummet, i kælderen, og når de skulle ud for at ryge eller trække luft, var det forbi Strada. Af erfaring ved jeg at det ikke nytter noget, at bekymre sig om at “hvad nu hvis”
Så da vi gik ned for at bære Strada ud, kunne man godt lugte at der havde været holdt fest, en del dåser og flasker udenfor(som de selv senere rydder op), men Strada stod uberørt, der var ikke sat en finger eller noget som helst på den. Så unge mennesker kan sagtens holde fest og være fornuftige 😉
Det var en smuk morgen med rimfrost på markerne da jeg kørte fra Roskilde
Solen var på vej op
Det var så flot en morgen
Men jeg havde jo lang vej, så kunne ikke stoppe og nyde udsigten hele tiden. Denne rute var ikke via Hundsted-Rørvig færgen, men “direkte” til Mols-linien ved Sjællands Odde over Holbæk
At køre en tidlig søndag morgen, er der heldigvis ikke meget trafik, men der er større chance for at punktere, da de personer der aften før åbenbart ikke har kræfter til at holde på flasken, selvom den er tom, men skal smide dem på cykelstien….må karma ramme dem mandag morgen, med flade dæk.
Jeg syntes hastigheden faldt, og da jeg kiggede på Garmin kunne jeg se, at % viste det var ned ad, så kunne det kun betyde…at jeg var punkteret.
Ja, selv Schwalbe Marathon Plus kan punktere, det var blevet “revet” op af glasskår
Jeg vil forslå Schwalbe tester deres dæk i Danmark, da vi også har mange flintesten, som også kan få disse “Punture less”til at punktere.
Heldigvis var jeg i god tid, og med god tid havde jeg også indregnet en smule ladetid inden jeg skulle med færgen.
Jeg kom til at tænke på min svenske velonaut ven, Alve, han kommer vidt omkring, men jeg tror dog ikke det har ham der har lavet graffiti, især ikke med stavefejl 🙂
Jeg nåde færgen i god tid…..
…faktisk kunne jeg have taget en færge tidligere, det ville så have kostet 349 kr. + den billet(149 kr.) jeg havde købt var spildt, så valgte at sætte mig i venteværelset og lade batteri op, jeg havde 1 tomt og 2 der var fuld opladet. Så det var nødvendigt at få ladet op, til de sidste 180 km hjem. På færgen havde jeg også dette ene batteri til opladning.
Dette batteri blev så sat i Strada, og det rakte lige til at komme ud af og over de værst bakker ved Aarhus
Så jeg måtte klare mig med de 2 sidste til de resterende 165 kilometer hjem. Jeg havde dog en “livline”, jeg kunne stoppe i Hadsund hvis det var at jeg var løbet tør når jeg nåede dertil.
Et stykke før Randers mødte jeg denne hund og ejer, en sød hund der samlede de dåser op den fandt og bragte dem med hjem. Der var også en hvalp med
Det var også her jeg overvejede om jeg skulle skifte fra T-shirt til langærmet trøje…
Jeg kom dog til den konklusion, at det var det for varmt til, og det is der var måtte være smidt fra en køletrailer
Kort før Hadsund måtte jeg skifte batteri, det var dog batteriet til lyset der var tomt nu. Jeg havde også brugt meget lys, da mange af kilometrene på hele turen var kørt i mørke.
Da jeg nåede Hadsund skiftede jeg til det sidste batteri til E-assist, så jeg valgte at fortsætte uden at lade op i Hadsund
Færgen over Limfjorden blev nået og kun 66 kilometer hjem
Omkring nord for Sæby og cirka 20 kilometer hjem løb jeg tør for strøm, selvom benene, var ved at være trætte klarede de også de sidste kilometer
Jeg kan konstatere at Strada med E-assist, ligesom Orca velomobilen også egner sig til lange ture.
Der er dog en forskel, Orca havde et større batteri, detvar hurtig til at få ladet strøm på mens jeg spiste/drak kaffe, hvorimod jeg ville dø af alt de kaffe, jeg skulle drikke for bare at få en smule strøm på et af de batterier jeg har til Strada.
Det skal så lige nævnes at, de 3 batterier jeg har er 4-5 år gamle, med en ladetid på 5½ rime for hvert af dem og kun 1 lader er ikke det bedste.
Ligeledes kan der stilles spørgsmål om forbruget, da jeg kørte ca 230 kilometer på de 792Wh (3x 264): 230=3,44 Wh pr kilometer.
Dette taget in mente, og at Strada vejer 34 kg+ motor 5 kg+ batterierne 9 kg(3×3 kg) og jeg vejer 90 kg. er det egentlig meget godt, især da mange af de almindelige El-cykler med et tilsvarende batteri løber tør efter 35-40 km. Min kones elcykel har et 395 Wh batteri, med assist sat på fuld styrke, er der til 40-60 kilometer, og den er jeg yderst sjældent over de 25 km/t på
Nu er det jo ikke hele tiden der er hjælp fra motor på Strada, kun når hastigheden er under de 25-27 km/t, så hvor mange kilometer der er til er svært at sige, men jeg tæller alle kilometer med, derved kan jeg få et forbrug pr kilometer som jeg kan regne med.
Dog kan man også teoretisk regne på det ved for eksempel : XXXWh/200W*25 km/t= XXX km i mit tilfælde 264Wh/200W*25km/t= 33 km, da jeg så har 3 batterier er det lig med hjælp til 90 km rækkevidde med 25 km/t, dette er som nævnt teoretisk, da der er mange andre forhold, som vind, veje, vejr, stigninger, vægt osv
Prøv Bocsh beregner hvor du kan sætte en masse parameter her: eBike range assistant/calculator
Så egentlig kan man kun finde ud af hvor langt batterikapaciteten rækker ved at teste det, for når der tales om det i diverse forums, nævne rækkevidder fra 20-400 kilometer, og ved at slukke for E-assist er rækkevidden jo uendelig 🙂
Min plan er på et tidspunkt at få, et nyere system med flere Nm, det nuværende har 44 Nm, ,det kniber lidt med at holde hastigheden op ad de bakker med større stigninger og bedre batterier(flere Wh).
bedre display/controller. Indtil dette sker er muligheden for at få lavet 2 større batterier, mindst på 500 Wh hver til det nuværende system. Eventuelt 1 stort, jeg er bare lidt forbeholden over for kun at have 1 batteri, da jeg nødig vil stå i Norge, Sverige eller et eller andet sted i Europa med 1 defekt batteri, så er der langt hjem 🙂 Men måske kan jeg overbevises.
Power Off 🙂
Billeder fra turen, for stor størrelse/slide tryk på billed