Strada E i bakkerne

This entry is part 8 of 13 in the series Strada E

Dagen efter 45 km turen, ville jeg øge distancen til omkring 100 kilometer,  begge batterier med (2 X 264Wh)valgte at køre en rute med stigninger, det betød også samme antal ture ned af bakkerne,  for at få et bedre indtryk af batteriforbrug og hvor E-assist hjalp, kørte jeg 48 km ud, og 48 km hjem ad samme rute, derved fik jeg bakkerne fra begge sider. Derved kunne jeg også “simulere” højdemeter på en normal etape på en langtur. Ved at kigge data for de længere ture, igennem på Garmin Connect,  viser de “normale” etaper på 170-250 km antallet af højdemeter til at være fra 300-600 meter. Endomondo bruger det lidt sjove ord “Opstigning”

Elling-Skibsby 19-12-2015
Elling-Skibsby 19-12-2015

Ruten på Garmin Connect

Hastigheds zoner:

Strada E Hastigheds Zoner Elling-Skibsby
Strada E Hastigheds Zoner Elling-Skibsby

Elevations Zoner:

Strada E Elevations Zoner Elling-Skibsby
Strada E Elevations Zoner Elling-Skibsby

Det første batteri var tør for strøm efter 87 kilometer, på den sidste stigning, så skiftede, men ikke meget der blev brug for batteri nummer 2.

87 km bakker på 1 batteri 19-12-2015
87 km bakker på 1 batteri 19-12-2015

Stigninger 5 %

Både under mine test på testruten og andre ture har jeg lagt mærke til, at hastigheden falder ved stigninger over en hvis procentdel så…

Idag (22-12-2015) skulle det også have været en længere testtur af dette i bakker, men det blev til en tur i regnvejr og en punktering på bagdækket, som er et slidt Schwalbe Big Apple Plus, blev våd af at stå ude og skifte dæk, regnjakken hang tørt og godt i garagen derhjemme, så det blev kun til 45 km, men fik lavet en video der viser masser af regndråber, egentligt ligegyldigt, for det der skal lægges mærke til i video, er hvordan hastigheden falder når der er mere end 5% stigninger, under dette tal flyver Strada afsted med 25 km/t op ad bakke. Det er ikke fordi det bliver hårder at træde op ad de stejle bakker, der er stadig hjælp i motoren. Grunden er måske vægten, da Strada med motor og batteri vejer omkring de 40 kg, på denne tur var der også ekstra batteri (2 kg)

Nu var det hellere ikke små korte bakker, men lange…

Lange veje ned og op 22-12-2015
Lange veje ned og op 22-12-2015

..og det kunne mærkes at regnen gav mere modstand i dækkene….

Bagdækket punkteret 22-12-2015
Bagdækket punkteret 22-12-2015

…især da bagdækket var punkteret 🙂 Da det var på en stigning, var dækket næsten helt fladt før jeg opdagede det, for motor trak bare som intet var galt, det var egentlig kun fordi bagenden begyndte at slingre jeg blev helt klar over det.

Selv den gode udsigt ud over havet forsvandt i regnen

Ned mod havet 22-12-2015
Ned mod havet 22-12-2015

Men nu var det hellere ikke for udsigtens skyld jeg var ude at cykle 🙂

Bakketur 22-12-2015
Bakketur 22-12-2015

Jeg er især glad for at se der stadig bruges energi, selv om der er hjælp op ad bakkerne..

Pulszoner Bakketur 22-12-2015
Pulszoner Bakketur 22-12-2015

…og at det er muligt at holde en god hastighed, både op og ned af bakker, men så sandelig også på flade stykker, hvor jeg måske havde regnet med at motor og batteri vægten ville mindske hastigheden…

Strada E Hastigheds Zoner 22-12-2015
Strada E Hastigheds Zoner 22-12-2015

…desuden ser det ud til at “hypotesen” holder, om at det er omkring 25-30 % af en tur/rute hvor E-Assist ville hjælpe

Strada E Elevations Zoner 22-12-2015
Strada E Elevations Zoner 22-12-2015

Jeg mangler stadig at “tømme” batteriet under bykørsel, en test med fiktiv oppakning vil jeg også fortage. Jeg er ved at have cyklet en del kilometer nu med E-assist, så har dannet mig et indtryk, men dette vil jeg skrive om, når jeg har lavet de sidste test.

Jeg har haft mange overvejelser, på mine ture, især har jeg prøvet fokusere på negative eller ulemper med E-assist, men har måtte forkaste dem, for det er svært at være negativ, når du cykler med et smil op ad bakkerne 🙂

Jeg vil da lige afsløre få af de mange mulige ulemper, jeg tænkte på og forkastede

  • E-assist er for tungt
  • Strada bliver langsom
  • Ikke egnet til lange ture
  • Kan ikke cykle Brevet eller motionscykelløb

Det var bare et par få af dem, ligeledes er der fordele, men en del af dem er allerede nævnt i testene, og vil som nævnt uddybe mit indtryk af e-assist og om det er noget jeg ville bruge i Strada i fremover.

Men af en eller anden årsag er jeg helt elektrisk denne jul 🙂

Husk nu, bliv ikke skuffet, hvis der ikke er det, du ønskede dig i julegave under træet, det er tanken der tæller….

Juletræf og juletræ
En velonauts drømme jul
Gaven til Far og Junior
Gaven til Far eller Mor og Junior

…eller den kunne stå udenfor 🙂

Orca med Juletræ ved velomobilcenter.dk
Orca med Juletræ ved velomobilcenter.dk

Med ønsket om en glædelig jul til dig og din familie

Series Navigation<< Strada E Test StatusStrada E Kulde Kilometer Højde >>

4 Replies to “Strada E i bakkerne”

  1. Hei Søren,

    Tros at E assist legger til en del ekstra vekt, virker det helt suveren! Jeg klarer i allefall ikke denne hastigheten oppover bakkene, når bakkene er over 5% blir det uansett tung å komme opp. Jeg er nå vant med det, men likevel synes jeg at E assist beginner a se fristende ut…….

    Hilsen, Adri.

    1. Hej Adri

      Det er meget fristende! Det er intet problem at kommer over bakkerne, derved er der masser af kræfter og energi tilbage i benene til at køre stærkere det flade. Hvis man ikke mener at 264wh er nok, findes der større batterier, egentlig er det kun vægten og pengepungen der sætter grænsen for hvor meget batteri du vil have med. 🙂
      For hver dag der går, bliver jeg mere og mere glad for det.

      Hilsen Søren

Skriv en kommetar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.