- Rigtige mænd bruger E
- Strada E Test af testur
- Strada E Rækkevidde på Batteri
- Strada E Eco Mode
- Strada E Normal Mode
- Strada E Full Mode
- Strada E Test Status
- Strada E i bakkerne
- Strada E Kulde Kilometer Højde
- Strada E Drifting i Sneen
- Velomobil All Weather-All Roads?
- Strada E test og Genoptræning
- Strada E Beeeep, vægt og vind
På El-cykler/E-Assist er der ofte opgivet en rækkevidde, men der er altid information om at det er en teoretisk rækkevidde, det understreges at der kan være forhold der reducere denne rækkevidde, som vejr(især kulde), vejforløb, belægning, op og ned, kort sagt der er taget forbehold for alt, så de lover intet med sikkerhed 🙂
Bedste metode til at afprøve rækkevidden på batteriet, som er på 264Wh(24V X11Ah) var at cykle en tur i strada
For at få det “bedste” resultat var det nødevendigt at holde Strada under de 25 km/t, dem der cykler i velomobil, ved hvor svært dette er, for på flade veje vil en velomobil gerne op i fart. Men det lykkedes, dog lod jeg Strada rulle ned af bakkerne, ingen grund til at slide på bremserne 😉
En kort video
Og det blev til 58 kilometer, det der især imponerede mig var, at den begyndte at blinke da jeg havde cyklet 40 kilometer, og det var så der hvor jeg skulle op ad bakkerne for anden gang på min testrute….
Se detaljer på Garmin Connect: Strada E BR Tolne
Som de ses er gennemsnits hastigheden over 25 km/t, det skyldes som nævnt, at jeg lod Strada rulle nedad bakkerne. Det betyder så at der ikke har været motoraktivitet på alle 58 km, så kan man vælge at analysere, beregne hvis man har lyst. Jeg finder det ikke nødvendigt, for et estimeret forbrug af (~4,5)Wh per kilometer i denne test, er udmærket for mig, da jeg kan se hvordan det passer i de næste test, eller justere derefter
Desuden tror jeg hellere ikke, at jeg kommer til at køre med E-assist som i denne test. Det var alt for koldt at cykle så langsomt, jeg havde meget lav kadence, og næsten hvilepuls hele turen, som det ses på billed nedenunder.
Så det var godt der var lidt julestemning på ruten til at “varme” sig på
Jeg var heldig, batteriet løb tør på det flade stykke. Det forbavsede mig at der var strøm i så lang tid efter den begyndte at blinke til konsollen slukkede. Jeg tror egentlig, at jeg tænkte endelig, for så kunne jeg cykle hurtigere og få noget varme
Batteriet blev sat til opladning, og det var helt fladt…
5 timer efter var det fuldt ladet op og det var jeg også.
Så jeg er spændt på de næste test, så håber ikke der kommer mere storm i weekenden, her i Nordjylland…det skulle jo nødigt blive til ” Strada E…Borte Med Blæsten” 🙂
Hei Søren,
Det er en grei avstand batterien klarte! Hvis du hadde syklet på vannlig måte hadde du kjørt mye langere avstand, så det er egentlig bra til å kjøre att og fram til arbeid i min tilfelle.
Nå er jeg spent på neste testen……
Hilsen, Adri.
Hej Adri,
Selv om det ikke er så mange test endnu, tegner der sig et billed af, at det kunne være en fordel til brug ved pendling. Denne test viste, at der var strøm nok til en afstand der passer meget godt med til/fra arbejde. Så er klar til næste test i Eco-mode, når stormen er forsvundet. 3 dage med storm, så begynder det at krible for at komme ud at cykle igen 🙂
Hilsen Søren
Hej Søren
Jeg tror at batteriet holder længere, hvis du kommer over de 25 km/t (som jeg giver dig ret i er meget vanskeligt at holde sig under i en velomobil!). Jeg kørte i dag 52 km (fordelt over flere ture), hvor der endnu ikke var nogen blinkesignaler fra controlleren, men den var nede i kun 1 prik i displayet. Men som skrevet i et tidligere indlæg, har jeg kørt med så lidt “batteri-lyde” som muligt, så det hjælper nok på det hele. Og det meste af tiden været over de 25 km/t. Jeg lader batteriet nu for vil ikke risikere at mangle på hjemturen fra arbejde, men kunne sikkert godt have presset 10 km mere ind. Om der var yderligere 18 km i batteriet (som din test indikerer fra når blink advarsel starter), tvivler jeg nu på. Jeg har kun kørt på medium niveau, men har nogle bakker på vej til arbejde og en del start og stop pga. trafiklys.
Venlig hilsen
Pia
Hej Pia
De 18 kilometer i “reservetanken” skal tages med forbehold. Forhold som vejr(især temperatur),vejens underlag, mange start og stop dæk o.s.v. kan hurtig suge den sidste energi ud.
Måske er 8-10 kilometer tilbage i tanken, mere realistisk når den begynder at blinke, og der stadig fortsættes med at cykle på samme måde. Hvis du spare på strømmen og yder mere, jo mere længere er der. Så det er meget fornuftigt at du lader det op nu, ellers er det helt sikkert ved bakkerne du løber tør, man er jo heldig, ik? 🙂
Der er ikke altid overensstemmelse mellem hvad der forventes teoretisk og den virkelige verden, men jeg regner med at afstanden øges, når jeg er over de 25 km/t, men egentlig bliver jeg forbavset hvis der er meget stor forskel på afstanden i de forskellige modes(Eco, Normal, Fuld).
Mvh
Søren