Det var tid til at få Strada serviceret, inden sommerens hyggeture, i juli “Paris-Brest-Paris by Day” og august “Nordic Velomobile Tour”.
Strada var begyndt at føles som en “Amerikanerbil”, med gyngende pivende affjedring, slidt kæde der gav konstant lyd fra sig, bremser der lød som en kat der blev trukket i halen når de blev aktiveret. Styrtøjet var ved at være lidt løst i det, så det var på tide at få smidt Strada på taget og smutte til velomobilcenter i Ganløse. Fik bestilt en tid til service, der passede med, at jeg kunne tage min datter med hjem fra Sjælland
100.000 kilometer Service
Helt præcist har min Strada “kun” kørt 96500 km 🙂
Det er noget anderledes, at have en velomobil til service, end en almindelig cykle. Det tager lidt længere tid, til dels på grund af adgangen til delene, og da jeg ofte har småting jeg vil have tilføjet eller ændret tager det endnu længere tid. Men det er jeg klar over, men hvis man som ny ejer af en velomobil, kan man godt blive forbavset, endda lidt utålmodig over den tid det tager, for man er jo vant til, at aflevere sin almindelige cykel ved cykelhandleren og hente den efter et par timer eller dagen efter. Så hvis man skal til service, og kommer langvejs fra, og ikke har lyst til at vandre rundt hos velombilcenter i flere timer, er det en fordel, at tage ud og opleve noget, der er masser af muligheder og kort distancer til forskellige oplevelser.
Selv har jeg ikke noget imod at gå rundt ved velomobilcenter, især er det sjovt, at blive underholdt af André og Pernilles børn, Aia og Tias, 4 og 2 år ræser de rundt på cyklerne, måske kommende generation af velonauter 🙂
Strada i fuld gang med at blive serviceret, først den ene side…
…så den anden side.
Jeg fik skiftet kæde, bremsebakker, adskilt og smurt front dæmper(skiftet et par gummibøsninger) Bagdæmper som også var lidt slap i det, blev adskilt og “renoveret”, sporring rettet, egerne tjekket og efterspændt på alle 3 hjul. Diverse skruer efterset og spændt, alt bliver kigget igennem.
Da min Strada er ud over garantiperioden, bestemmer jeg sådan set selv hvad jeg vil have lavet, men med det antal kilometer jeg har og vil køre, vil jeg altid have de slidte dele skiftet, også dem der måske lige kan holde et par tusinde mere, for der ikke noget mere irriterende at holde et sted i Europa med en del der er gået i stykker, og vide at det kunne være undgået
Denne gang valgte jeg også at få en ekstra lygte monteret i siden. Den er mulig at afmontere og tage strømstikket fra hvis jeg ikke vil bruge den.
Jeg fik det lavet sådan at den virker ved at trykke på kontakten til det lys der var inde i kabinen, som jeg alligevel aldrig brugte.
Er det dyrt at vedligeholde en velomobil? Det kommer meget an på hvad du sammenligner med. Med mine mange kørte kilometer, vil jeg mene at de 5000 kr jeg i gennemsnit har brugt årligt på service inklusiv dæk og ekstra tilføjelser ikke er meget.
Efter et veludført service, var der kun få sat Strada på taget igen, hente datter og køre de 450 km mod nord igen. Jeg har ofte cyklet over med Strada til service, kortere vej via færger kun 250 km hver vej, men denne gang ville det være umuligt at smide datter ind bag i Strada 🙂
Hjemme igen var det blevet “regntid”…
…og havde et par andre projekter der lige skulle ordnes inden jeg kunne tage den første testtur hjemme i eget område. Men det var værd at vente på, Strada var som ny, ingen irreterende lyde, den gled bare afsted
Testur efter Service video:
Hvorfor den ekstra lygte?
Strada har et perfekt lys, når der skal ses fremad…
…men når jeg cykler på cykelstier, hurtigt nedad bakke, eller møder modkørende i mørke( især i ukendte områder) kan det være svært at se om der skjuler sig forhindringer eller stien/vejen slår et lille sving måske kantsten/huller/bump osv.
Med den ekstra lygte kan jeg se ind mod siden og opdage eventuelle forhindringer i tide.
Lige på denne lyse årstid er det måske ikke aktuelt, men desværre bliver det jo “mørketid” igen
Strada og jeg er klar til sommeren 🙂
Vi ses derude
Billeder i større størrelse:
Dejligt at du (og dine knæ) stadig magter de lange ture – og i misundelsesværdigt tempo. Rigtig god sommer.
Ja, det er dejligt. Du må ikke fortælle det til nogen, at jeg ofte køre med et mindre “misundelsesværdigt tempo”….som jeg ikke offentliggør 🙂 Men jeg nyder stadig hver enkelt kilometer 🙂
Hei Søren,
Du har helt rett at du tar servicen i tide, det er viktig at du kan støle på sykkelen når du skal kjøre brevetter. Ingenting er mer irriterende en å sta i veikanten med en sykkel som ikke mer er brukbart til kjøring. Så forebyggende vedlikehold er bare lurt!
Og nei, jeg synes ikke at 5000 kr./årlig er dyrt for vedlikhold av Strada, hvis en sykkel bli brukt så mye på 5 år fortjene den litt ettersyn.
Du er altså ikke bare klar for sommeren, men og for brevettene!
Hilsen, Adri.
Hej Adri
Du cykler jo dagligt op og ned, så du er i en fantastisk form. Jeg håber vi en dag kan “trille” sammen 🙂