- Service og sliddele
- En kamel bag sædet
- Dæk er da bare runde
- Strøm og løse forbindelser
- Det bedste batteri?
- Vedligeholdelse af Strada
- I regn,blæst, kulde og sol
- Standard eller Risse Astro 5 Støddæmper
- Strada og Sturmey-Archer
- Vinterdæk og Velomobil
- GPS og Velomobil
- Et lys i mørket
- I blæsten skulle Strada ud
- Undskyld Jeg så dig ikke
- Let og hurtigt
- Vægt
- En lille detalje
- Kolde fødder
- Marathon plus i sneen
- Virb Og GoPro
- Fart og Gennemsnit
- Træd til du letter
- Træd til du letter 2
- Snapshots på farten
- Bang!
- Booster dims
- Er hastigheden forsvundet
- Når det bliver køligt og mørkt
- Blæst og en flad fornemmelse F-Lite
- Det er årstiden igen
- Velonaut eller Velo Av
- 2700 km første punktering på F-Lite 50-406
- Vinteren kommer igen i år
- Se Mor…uden hænder
- Vintertid er lig med lygtetid
- Den hastighed
Bremserne på min første cykel, var fødderne eller skoene som på alle lege cykler. Effektivt, ved den hastighed .
Senere var det en cykel med bagbremser, også kaldet fodbremse. Et meget sigende navn, for når kæden røg af, var der kun fødderne at bremse med.
Heldigvis blev det indført ved lov at en cykel skulle have 2 af hinanden uafhængige bremser, så hvis den en svigtede var der en reserve.
[important]Fra Udstyrsbekendtgørelsen for cykler
Kapitel 3: Bremser
§ 5. En cykel skal være forsynet med mindst to uafhængige bremsesystemer, der virker på henholdsvis for- og baghjul. Hjul på samme aksel skal være afbremset af det samme bremsesystem…Læs den fulde tekst på retsinformation.dk
[/important]
Jeg glemmer aldrig, den første tur ned ad bakke i regnvejr på min nye racercykel som 10-11 årig. Fælgbremser med gummiklodser. På vej hjem fra skolen skulle den have alt hvad der kunne trækkes ud af pedalerne. Lige inden man køre ind i den by jeg boede i, var der en bakke, hvor der kunne opnås en god fart. Det kunne jeg også denne dag, der var bare den hage ved det , at gummi bremseklodser og våd fælge betød ingen bremseevne…heldigvis var der ikke et kryds i bunden, eller forhindring.
[important]Fra Udstyrsbekendtgørelsen for cykler
Kapitel 3: Bremser
Stk. 2. Bremsning af cyklen skal kunne ske på en sikker og virksom måde ved enhver hastighed og under alle belastningsforhold. Vejrlig må ikke kunne nedsætte bremsernes funktion væsentligt.Læs den fulde tekst på retsinformation.dk[/important]
Der har heldigvis været en stor udvikling i gummi bremseklodser siden dengang, der er kommet bedre tromle og skivebremser, men dog er det ikke altid bremserne der bliver vægtet højst når der bliver købt cykel.
Cyklen til dagligdagen bliver ofte købt ud fra udseende og hvor praktisk de er og prisen. Racercyklen efter komponenter og vægt.
Det forholder sig hellere ikke meget anderledes når der skal købes en velomobil: Vægt, udstyr udseende
Så skulle man jo tro at jeg i bagklogskabens klare lys, tænkte på bremser da jeg skulle købe min første velomobil. Nej, det var slet ikke noget jeg brugte meget tid på.
Jeg burde måske have sagt mig selv da jeg bestilte Leitra, at der er forskel på hvor meget der skal til for at “bremse”en 60 kg person og en der vejer 80-85 kg.
Bremserne på Leitra var overhovedet ikke dårlige, da den var monteret med BionX, der kunne virke som bagbremse, uden den blokerede når den generede strøm ned af bakke, men da det blev taget af og fik skivebremse bagpå (Parkerings bremse), var de 70 mm tromlebremser foran ikke nok, så dem fik jeg skiftet til 90mm, det hjalp.
[warning]En bagbremse på en velomobil, er kun til parkering eller ved lav hastighed. Hvis den bruges ved høj fart og hjul blokere, enten på grund af sand, grus eller andet, vil bagenden “forsøge at overhale” forenden. Resultat kan være at du vælter[/warning]
Da der kan opnås en høj fart ned af bakke er det ligeså vigtigt at kunne stoppe:
Det siges at man bliver klogere med alderen, det vil jeg ikke komme nærmere ind på, men med erfaringerne rigere, blev Strada bestilt med 90 mm Sturmey Archer tromlebremser. Skivebremser var måske et oplagt valg, da de ofte har en bedre bremseevne, dog ikke under alle forhold. Når der cykles hele året, er de udsat for snavs, salt., modsat tromlebremser.
Hvis man har prøvet at køre på motorcykel eller bil på de tyske motorveje, og følger med de hurtige, har man også oplevet følesen at bremserne ikke tager ved, selvom de gør det. Den samme fornemmelse kan man også få i en velomobil.
Ligesom ved ethvert andet køretøj, bliver bremserne varme ved brug, hvorved even til at bremse kan reduceres. Der høres ofte om bremsesvigt på biler, motorcykler og lastbiler ved kørsel i bjerge. Men cykler kan også have svigt, eller “fading” af bremser. Men hvis bremserne er 100% i orden, og der ikke bremses konstant sker det sjældent. Jeg har aldrig oplevet det.
Jeg har set video med bremseskærme efter velomobiler,..se video
Velomobilemeeting Giessen 2010
Jeg kan ikke se nødvendigheden af bremseskærm, den velomobil der filmer klare sig jo udmærket uden.
Selvfølgelig er det for at spare på bremserne, så en eventuel “fading” ikke opstår, det er hellere ikke alle der kan lide den høje hastighed ned af bakke.
Nu er Strada lavet i Holland, som jo er fladt, i Danmark er der ikke helt så fladt, men her er hellere ikke bjerge eller fjelde hvor bremserne bliver holdt i “kog”.
Jeg har ikke oplevet at bremserne på Strada har svigtet, hverken gennem Ardennerne eller turen op og ned gennem Sverige og Norge.
I Norge var der en motorcyklist der var meget interesseret i Strada, han ville gerne se den køre ned af bakke gennem nålesvingene, så han spurgte om jeg var klar til en lille udfordring, det var jeg.
Han blev noget overasket over hvor hurtigt det gik ned af bakke, og at jeg kunne bremse før sving og hurtigt styre igennem dem.
Det det giver jo varme bremser, at køre steder hvor der er nålesving, men jeg køre næsten som da jeg kørte motorcykel, fart på hen til sving, bremse ned til den fart der passer til svinget, styre igennem uden at bremse, bremserne køles på vejen til næste sving. Der er dog en stor forskel, at Strada ikke har motorbremse, så det er bremserne der skal klare det hårde arbejde.
Her er det en tysk velonaut der “koger” bremser, han har 90 mm bremser, som ifølge ham ikke er immune overfor “fading”. Der er også større chance for at han oplever det, da det er en Quest velomobil, hvor hjulene er hel dækket ind, så ingen kølning til bremserne som der trods alt er på en Strada. Lækker video
På nedkørsler, som jeg ikke kender og der ikke er sving konstant, punkt bremser jeg, så hellere ikke problemer med køling der. Bakker eller bjerge, hvor der er kryds(Stop) eller andet, kan hastigheden sænkes ned fra starten af. Bremser bliver mindre belastet ved 40-50 km/t end 70-90 km/t
Måske er jeg så hellere ikke den der slider mest på bremserne, og ved tage hjulcover af, kommer mere køling ind til bremserne.Det har jeg endnu ikke haft behov for.
[rating=6] Til Sturmey-Archer 90 mm 1020 g. stk. sidemonteret tromlebremser, de stopper der hvor de skal. Næsten vedligeholdes fri. Lang levetid. Nem justering. De bremser uden at der er fare for blokering, nogle betragter det som en svaghed, men med 60-90 km/t vil jeg gerne undgå bremser der blokere.
Hvis jeg kunne ønske mig en lille forbedring , med stor virkning var det hydraulisk tromlebremser, altid ens tryk på begge bremser, intet kabelslør.
Det er vigtigt at der bremses ligemeget på begge hjul, ellers vil velomobilen trække til siden, hvilket ikke er smart ned af bakker. Test efter justering skal selvfølgelig ikke forgå på den nærmeste og højeste bakke.
Ses derude…og vi bremser for rødt lys så hold afstand 🙂
Note from Velostrada: If you use Google translate, please turn it off when you read this comment. Otherwise, meaning disappears due to strange translation
A word or two about an interesting development of the Quest/Strada braking system (Sturmey Archer 90mm drum brakes) (Sorry I don’t speak Danish!)
First- I am a retired 65 year old airline pilot but (only for the past ten years) epileptic and a regular cyclist and “velomobilist”- so if this offends you- read no further!!
In my case my seizures are VERY rare but come without any warning and generally no more than twice a year. I am on expensive medication but because of the relatively low frequency of “occurrences” the specialists are unable to do much for me. I actually did the 2013 Eurotour last year (about 2900 km in total for me) without a single problem- but crashed whilst back in the UK a few days afterwards!
After two significant accidents last year- both effectively destroying perfectly good Quest XS velomobiles, injuring me (BUT not anyone else) I accepted the offer of a very clever friend in the UK to modify a Quest to make it safer for me. I must admit at first I was sceptical that he could achieve what he promised but after many months of work I’m left astounded!!
From GPS data we found that in both accidents I had stopped pedalling about a minute before actually crashing so have used lack of pedalling cadence as a trigger. Research is currently happening in the USA and Australia to develop more predictive systems but in the meantime cadence seems the best indicator.
My Quest now has cadence and front wheel speed sensors, a tiny Arduino microprocessor, an electric linear actuator and an over-ride button on the steering handle-bar near my right thumb. The entire system can be powered by the original 12V NiMh battery but for redundancy we have fitted a second battery as well. In addition to this my engineer friend has created a set of additional carbon fibre “ribs” around the rider, a “crumple zone” in the fragile nose and reinforced anchor points to take a standard five-point seat belt system as fitted in aircraft and racing cars. Obviously there has been a weight penalty but thanks to his use of lightweight materials this has been kept to the minimum and I have already been able to ride it up quite steep hills!
Briefly – this is how the safety electronics work-
If I stop pedalling- after a predetermined (and adjustable via “firmware”) time, a buzzer sounds and a visible LED flashes. If I then re-start pedalling or push the tiny over-ride button (I may wish to coast downhill for example) then nothing happens. However if I do not respond then the tiny computer applies the brakes (according to the sensed wheel speed whilst simultaneously turning on the hazard flashers (larger ones than usual) and brings the machine to a controlled halt in a straight line. I’ve tested it already and it works astoundingly well!
Obviously it won’t prevent all accidents but at least any impact will occur at lower speed whilst warning any vehicle behind me.
My ingenious friend even contemplated the occasion where I stopped pedalling whilst riding uphill and rolled backwards – as any cyclist knows that if you go backwards then the pedals turn and that of course would be sensed as cadence. He’s even built in sensing of direction so that reverse pedalling does NOT deactivate the automatic braking!
Hello WareKiwi
Thanks for the good news, I am very pleased to hear there is made a fantastic and brilliant solution that works.
I know that cycling means a lot to you, like me, so amazing that you can get on the road again, and now without the worry that must have been there in the back of your mind before.
Now we just need you to sign up for the Oslo-Berlin tour. If you decide to participate, there is room for overnight here in North Jutland, and at Björn in Norway on the way to Oslo. We are 3-5 velomobiler until now that bikes together to start in Oslo
It would be a pleasure to “velomobiling” with you again.
Many greetings
Soren / Velostrada