I min “tidstabel” er år 0, året 2010, nærmere bestemt marts 2010 da jeg fik min første velomobil, en Leitra.
Den første vinter i fra november var 2010-2011 , i Leitra og sidenhen i Strada (fra november 2012) var det muligt at holde kondien, muskulaturen i form hen over vintermånederne, hvor jeg førhen var i “cykel hi” fra december til marts
Efter dette årstal, var det muligt at cykle hele året rundt, ikke noget med lange vinterpauser, for at bruge foråret til at træne op igen.
Jeg har i årene siden, sendt medfølende blikke, til dem der kørte på 2 hjul, og først startede deres træning i marts. I år må jeg konstatere, at jeg er i samme gruppe.
Jeg er næsten tilbage ved 0, det vil sige næsten ingen kondi i forhold til tidligere år, musklerne er blevet lidt slappe, nå ja noget er der da gået i plus, nemlig vægten 🙂
Dette betyder så, at kondi, muskler og sener så skal trænes langsomt op igen, ligeledes skulle de ekstra kilo “vinterfedt” gerne forsvinde 🙂
Men hvad er årsagen til at man skal starte forfra? Svaret er simpelt, for lidt cykling i vinterperioden. Bevares jeg har da cyklet lidt, især med tryk på lidt, ligeledes gået meget, men det giver ikke engang nok til at vedligeholde den styrke jeg havde i efteråret.
Hvis jeg lige ser bort fra, at mine knæ har voldt store problemer især i 2017, er der et kraftigt fald i antallet af vinter kilometer.
1 November 2012 til 1 marts 2013
1 november 2013 til 1 marts 2014
1 november 2014 til 1 marts 2015
1 november 2015 til 1 marts 2016
1 november 2016 til 1 marts 2017
1 november 2017 til 21 februar 2018
Som det ses af tallene er vinter kilometerene faldet drastisk , især denne vinter, dette antal kilometer er ikke engang nok til at vedligeholde kondi, muskler eller sener.
Jeg havde købt en MTB i november med det formål at træne småture, når knæene ikke ville køre langt i velomobilen, og det er også på den de fleste kilometer er kørt denne vinter. Men det er meget få ture jeg har cyklet på MTB og i Strada siden november, det kan mærkes, det samme kan vægten 🙂
Angående vægt er min ideelle vægt 85 kilo, lige nu er jeg 10 % fra det mål, og det kan godt mærkes at have de ekstra “muresten med i kassen”.
Hvorfor så ikke sætte målet til 80 kg? Fordi når jeg cykler de lange ture, er det godt at have noget “at tære på”. Efter cykelturen til Paris og deltagelse i Paris-Brest-Paris og cykle hjem igen, vejede jeg ved hjemkomst omkring de 75 kilo, hvilket var alt for lidt i forhold til min krops bygning. Der skal lidt “fedt” i overskud til forbrænding ellers “æder kroppen af musklerne”
Så nu står den på “Genoptræning” i langsomt tempo
Her MTB tur delvis skov og asfalt
…ligeledes er farten ikke hurtig i Strada for tiden
En lille video fra “forårs turen” Bratten rundt:
Så der er ingen genveje, jeg må igang med at træne, selvom vejret ikke er det bedste….og venten på foråret ligner de andre år :
…men en velomobil kan jo køre hele året, ikke? 😉
Hvor er det godt at se at det ikke kun er mig der slapper af og ikke får cyklet det jeg gerne ville ☺️ Nu kommer foråret og lyset og varmen vender tilbage og SÅ skal vi ud og knalde asfalt i veloen ?