Den mest naturlige og åbenlyse måde at transportere en velomobil på er at cykle i den.
Der kan dog være tilfælde, hvor det er nødvendigt med alternative løsninger, enten fordi velomobilen har en defekt der gør, at der ikke kan cykles eller/og skaden ville blive større hvis der fortsættes med at cykle. Måske er afstanden til et eller flere arrangementer, umuligt at nå tidsmæssigt.
På min 440 km tur forleden (300 kilometer brevet og til og fra start)…
…oplevede jeg at Strada føltes mere ustabil, især ned af bakke, og der skulle også trædes mere for at opretholde farten. Det kan ses på flere steder på video fra turen, hvor der også engang immellem høres en lyd som normalt ikke er der…
Jeg kunne ikke lokalisere lyden, og da Strada stadig kunne køre valgte jeg at gennemføre turen. Da jeg kom hjem og skulle tømme Strada, så jeg at metalpladen hvor svingarm er monteret var revnet hele vejen.
Man kan godt køre med den revne indtil der er mulighed for at få den skiftet, hvis man ved den er der, skal man også køre derefter, både af sikkerhedsmæssige årsager, da Strada bliver mere ustabil, og for at mindske yderligere skade. Dog er der ikke garanti for, at der ikke kan opstå yderligere skade, så er det jo rart med en mulighed for at ringe hjem og blive afhentet
Mandag blev der ringet til velomobilcenter.dk, for at høre om de kunne tage Strada tirsdag morgen, heldigvis kunne de presse mig ind, hvis jeg til gengæld lovede at tage ned og køre til et arrangement, Op på Cyklen 2015 på cykelbanen i Århus. Så det lovede jeg, for det er da en mulighed for, at komme til at cykle velomobil på Danmarks eneste udendørs Aarhus Cykelbane.
Så var det med at finde ud af, hvordan jeg fik Strada til Sjælland og velomobilcenter. Jeg har haft den på trailer før på kortere afstande…
…men da trailer ikke er stor og en “langsommere” og dyrere måde at transportere Strada på, da prisen på færgebilletten eller turen over broer som f.eks. Storbæltsbroen stiger en del. Det samme gør benzin forbruget.
Heldigvis var jeg gang med mit ” Strada på taget projekt” hvor jeg kun manglede en U-profil skinne til baghjulet. Nu havde jeg ikke tid til lede eller vente på at der dukkede en op, så fandt Thansen.dk cykelholder til tag, der kunne bruges.
Det fungerede,tagholder nu med skinne til baghjulet og Strada blev smidt på taget mandag aften, så vi var klar til at køre i løbet af natten.
Der var kun at vente på at det blev tid til at køre, og se hvordan det holdt. De gule fastspændingbånd er sat på, som ekstra sikkerhed, da jeg ikke har haft mulighed for at teste hvordan Strada blev holdt på plads.
Pause på vej til Sjælland, og tjekke om der var noget der havde løsenet sig. Det var der ikke.
Strada stod perfekt hele vejen til Sjælland på taget af Matrix…
…og hele vejen hjemad igen. Selv på Storebæltsbroen hvor vinden har godt fat, var der ingen problemer.
Dog gav Matrix op….
.. og kom på en Falck ladvogn fra Aalborg og hjem. Så Strada kom højt til vejrs, hvor der var mere vindpres, men intet kunne rokke den. Så velomobil tagholderen har bestået testen, der var kun en smule øget benzinforbrug, hastigheden lå på de 110-120 km/t på motorvejen.
Strada blev lavet (Fik skiftet revnet metalplade) og fik et eftersyn, sat nye og lidt hårdere fjedre i frontdæmperne, så formålet med turen blev opfyldt, men Matrix valgte at smide tandrem, så det ender nok med at den skal have ny motor eller skrottes :-(.
Men nu ved jeg at man kan godt få transporteret en velomobil med Falck, det kræver bare at Strada står på taget af en bil 🙂
Vi ses derude….helst cyklende
I have a flashback in Norway ☺
Yes, Peter me too :-).
Hei Søren,
Meget uheldig du har vært! At velomobilen røk er ein ting, men at bilen gikk i stikker også det var uflaks!
Det har nok ordnet seg etterhvert, men det beviser at ulykker sjelden kommer alene……
Hilsen, Adri.
Hej Adri
Der er ting man kan gøre noget ved, og så er der dem der bare sker, sådan er livet. Heldigvis kan det meste repareres, men ofte er det dyrt.I Matrix(bilen) skal motor skiftes
Vi krydser finger for at vi ikke for flere “ulykker” i år 🙂
Hilsen Søren