- Rigtige mænd bruger E
- Strada E Test af testur
- Strada E Rækkevidde på Batteri
- Strada E Eco Mode
- Strada E Normal Mode
- Strada E Full Mode
- Strada E Test Status
- Strada E i bakkerne
- Strada E Kulde Kilometer Højde
- Strada E Drifting i Sneen
- Velomobil All Weather-All Roads?
- Strada E test og Genoptræning
- Strada E Beeeep, vægt og vind
Alt slags vejr
Kan en velomobil køres i alt slags vejr? Ja, hvis vi ser bort fra meterhøje bunker af sne, hvor selv de fleste motoriserede køretøjer giver op, så kan den. Men det giver ikke mening at sammenligne med biler og den form for transportmidler. En velomobil`s evne til at begå sig i al slags vejr skal ses i forhold til andre former for cykler, selvom der blandt de forskellige cykelmodeller er andre fordele, men når det drejer sig om kørsel i al slags vejr, er der ikke nogle der matcher en velomobil
Skønt at sidde i ly og læ for regn og vind
At komme tørskoet rundt, i forhold til andre, er skønt
Det beviste C.G. Rasmussen, for mange år(i starten af 80´erne) siden med produktionen af Leitra med fuldkåbe. Der har sikkert været flere før Leitra, men det var den eneste og første kabinecykel/Velomobil der blev produceret i “serie” dengang.
Billedet nedenunder( Det er C.G. Rasmussen på cyklen) er fra en plakat der blev brugt som reklame for et velomobilseminar afholdt i København 2009 eller 2010. Plakat i som PDF kan hentes her: Cycling all weather-Yes We can
Når man snakker om vejr dukker spørgsmålet omkring hvilke veje en velomobil kan cykles på.
Alle slags Veje
Hvis man køber en Mountainbike eller racercykel, er det sjældent, at der spørges om hvor den kan køres med, omvendt er det med en velomobil, da spørgeren ikke kan placere velomobbilen i en af de gængse kategorier, så det er et relevante spørgsmål der stilles.
Kan en velomobil køre overalt? Som for eksempel Sne,Grus eller OffRoad?
Ja, det kan den. Personligt har jeg en aversion imod grusveje, stier især når jeg ikke ved hvor de føre hen og hvor langt der skal køres på dem, om de ender som markveje eller muddersti i Danmark…
…. de “gode” cykelruter i Tyskland
…eller de “fantastiske” cykelstier i Holland
Men fordi jeg ikke kan lide at køre på dem, har intet at gøre med om en velomobil kan, for det viser at en velomobil kan køre på mange forskellige slags veje, uden problemer.
Næste spørgsmål kan være en kombination af de 2
Alt slags vejr og veje
Ja, en velomobil kan køres på alle slags veje og stier i alt slags vejr, dog med få undtagelser. Ofte er det kun mindre børn, der bliver ved med at spørge” Kan den også…? ” Nej den kan ikke flyve…Kan den cykle på vand?… Nej i vand…ikke på…
og nej hellere ikke cykle hvor bjerggederne hopper rundt. Børn lader dig ikke slippe med simple svar 🙂
Så retter jeg svaret til: Ja, der hvor vi anser for normalt at cykle, men det er jo også svært , da der snart ikke findes et sted hvor der ikke cykles…
E-assist har betydet…
Da jeg har tester E-assist i denne vinter, har jeg denne vinter kørt i flere bakker…
..og flere ture i sneen end jeg ville have gjort…
…Selv våde og klæbrige grusveje køre jeg ikke uden om…
…ligesom drifting i sneen er Offroad i velomobil ganske morsomt….
Så der burde ikke være tvivl om, hvor en velomobil kan cykles, men helt ærligt, hvis vi ser bort fra “vandturen” så har jeg ikke lyst til at cykle de steder uden E-assist, da det er energikrævende veje, ruter, især våde klæbrige grusveje skal der ikke mange kilometer til, før benene syre til. Der er E-assist guld værd, ligeledes i sne, der bruges en masse energi(Wh), batteriet bliver hurtigt tømt på de våde grusveje, omkring 20-25 km rækker et 264 Wh batteri, en smule længere i sneen. På Offroad turen var der ikke det store forbrug, men det skal ses i lyset af at over natten var det blevet frost, og stadig minus grader da jeg cyklede der, så jorden var hård, ikke våd og klæbrig.
Så nu har jeg “opdaget” flere fordele ved at bruge E-assist i vinterperioden.
Vi ses derude….i alt slags vejr…og næsten alle slags veje 😉