- Service og sliddele
- En kamel bag sædet
- Dæk er da bare runde
- Strøm og løse forbindelser
- Det bedste batteri?
- Vedligeholdelse af Strada
- I regn,blæst, kulde og sol
- Standard eller Risse Astro 5 Støddæmper
- Strada og Sturmey-Archer
- Vinterdæk og Velomobil
- GPS og Velomobil
- Et lys i mørket
- I blæsten skulle Strada ud
- Undskyld Jeg så dig ikke
- Let og hurtigt
- Vægt
- En lille detalje
- Kolde fødder
- Marathon plus i sneen
- Virb Og GoPro
- Fart og Gennemsnit
- Træd til du letter
- Træd til du letter 2
- Snapshots på farten
- Bang!
- Booster dims
- Er hastigheden forsvundet
- Når det bliver køligt og mørkt
- Blæst og en flad fornemmelse F-Lite
- Det er årstiden igen
- Velonaut eller Velo Av
- 2700 km første punktering på F-Lite 50-406
- Vinteren kommer igen i år
- Se Mor…uden hænder
- Vintertid er lig med lygtetid
- Den hastighed
Det er nu ikke så underligt, at vinteren kommer. Det gentager sig jo hvert år, den eneste forskel er om det bliver en mild eller eller kold, om der kommer meget sne eller lidt. Skal man skifte til vinterdæk, pigdæk eller beholde Marathon Plus på. Samme problematik hvert år.
Jeg bor så i den del af Skandinavien hvor der ikke gives “sne garanti”, men det udelukker ikke at vi kan få sne i store mængder og kulde
Hvert år bliver vi flere og flere velonauter, så de samme spørgsmål dukker op igen hvert år, så dette indlæg kunne så ligesom vinteren være en gentagelse, af det jeg har skrevet de andre år, men det gider jeg ikke 🙂 Så det bliver med link til tidligere indlæg.
Men en ting er sikkert, når det er vinter falder hastigheden drastisk i en velomobil, at tro andet er utopi og man må vælge sine “kampe”. Det kræver en del mere energi at køre velomobil på denne årstid, at tage på længere ture kan hurtigt udvikle sig til en kamp om at komme hjem. Billedet neden under er fra en tur hjem fra Leitra.dk dengang det lå i Ganløse i 2011, 250 kilometer hjem i minus 10 grader, med åben bund. Det var en kamp, men jeg vandt den 🙂
Men på små ture kan man også blive overasket, så det kan være svært at cykle hjem, læs Skifte eller ikke skifte, men det som de fleste nye velonauter opdager er at hastigheden er faldet, og det er ikke kun vinterdækkenes skyld., læs Luft og gennemsnitsfart , og dækkene er et valg du selv gør, men ligesom med dæk til bil ændre dækkets egenskaber sig når det bliver koldt, selv Marathon plus bliver til et hårdt dæk. Læs her: Vinterdæk og Velomobil og her Marathon Plus i sneen
Så lev med det, at hastigheden bliver lavere her i vinteren, men glæd dig over at du sidder inde og er tør og varm, hvis du har det rigtige tøj på, for i en velomobil, er det ikke altid nødvendigt at tage meget tøj på selvom det er koldt. Man skal gerne fryse lidt når man starter på at cykle afsted, da man efter 5-10 minutter hurtigt har fået varmen, hvis man har for meget tøj på, svedes der for meget, hvorved man på grund af fugten(sveden) i tøjet kan blive langsomt nedkølet på længere ture. Det er vigtigt at være varm i ydre ekstremiteterne, altså fødder og hoved, og have noget der kan absorbere sveden(fugten) på ryggen. Jeg bruger lammeskind om vinteren. Læs Kolde fødder og Klar til kulden
Selv er jeg vild med at køre velomobil på alle årstider, de fleste gange har jeg været heldig med vejret på de lange vinterture, få gange har det været en kamp, men indtil nu er jeg altid kommet hjem, med en erfaring rigere.
Jeg håber, du finder mine erfaringer brugbare. Vi ses derude…så længe der er under 10 cm sne 🙂